Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Çerkez Kültürü FEFS22 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Fehmi ALTIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Çerkez Kültürü (Adige Khâbze): Çerkez Kültürü'nün özünü ve ağırlık merkezini oluşturan Çerkez Yaşam Felsefesi, yani Adige Khâbze'dir, çünkü Çerkez toplumunun yaşam boyunca ürettiği, uyguladığı sosyal yaşam şekli ve toplumsal düşünce tarzının hepsini belirleyen Adige Khâbze, bu fonksiyonuyla bilmek, uygulamak, hissetmek gibi bütün insani durumları içeren genel bir etik kavramı ifade eden bilgiler zincirini öğrenciler tarafından iyi kavranmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Ders Öğrenme Kazanımları - Haftalık işlenen dersin çıktıları bir araya getirilerek öğrencilerin bilgilenmeleri ve çalışmalarını daha verimli yapabilmeleri sağlanmıştır.
- Adige toplumunda tarih sürecinde sosyo-kültürel yaşamın gelişmesindeki sebep-sonuç ilişkilerinin anlaşılması sağlanır.
- Adığe toplumunun ev hanesi, çevre oluşumu ve ailedeki bireyin özgüvenle yetişmesinin toplum yaşamına katkıları bilinmesi sağlanır.
- Adığe toplumunda ailede sosyal yaşam ve kadının toplum yaşamında üstlendiği sosyal dinamiğin toplumdaki öneminin kavranması olacak.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Ders Tanıtımı ve İşleme Metodu ve Çerkeslerde İnanç Xabze anlayışı eşliğinde İslamiyet, Hıristiyanlık, Musevilik Diğer Faaliyetler Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Adıge Kültürünün gelişmesiyle Xabze anlayışının ortaya çıkışı, gelişmesi ve Adıge toplumunun yaşam felsefesini oluşturan gelişmeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati
3. Hafta Adıge toplumunun ev hanesinin konumu, çevre oluşumu ve ailedeki bireyin toplum yaşamına hazırlanışı Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
4. Hafta Adıge toplumunda ailede sosyal yaşam ve kurallar, kadının toplum yaşamında üstlendiği sosyal dinamiği sağlayan rolleri tanıma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati
5. Hafta Adıge Xabze anlayışında toplumun sorunlarıyla ilgilenen şahısların belirlenme şekli ve günümüzde bu mevkilerin nasıl dejenere oluşunun incelenmesi Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati
6. Hafta Adıge Xabze kuralı ile eski büyük aile yaşamından günümüze kadar sofra ve misafirlik kültürünü tanıma Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Adıge Xabzenin temelini koruyan erkler ile sosyal güçlerin tanımı ve gelişmeleri Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta VİZE SINAVI Ders Saati
9. Hafta Adıge Xabze’ye göre ailenin devamını sağlayan evlilikleri tanıma Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati
10. Hafta Adıge Xabzeye Göre; iç ve dış insan ilişkileri, çözümler ve doğa kuralları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati
11. Hafta Adıge Xabzeye Göre; ait olduğu farklı toplumsal özellikler tanıma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati
12. Hafta Çerkeslerde Atçılık ve At Kültürü Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler
13. Hafta Çerkesler’de Müzik Kültürü Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati
14. Hafta Çerkes-Kafkas Halk Dansları Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler
Kaynaklar
ALTIN, Fehmi: Düzce Üniversitesinde Çerkes Dili ve Edebiyatının Gelişmesi ve Türkiye’nin Sosyo-Kültürel Alanda Toplumsal Gelişmesine Yeni Katkıları. AF2016 Adıge Filolojisi – Güncel Konular (s. 25-45). APRA Yayıncılık Düzce/İstanbul, 2016.
İZZET, Yusuf Met Çünatıko: KAFKASYA TARİHİ I; çev.: Fahri Huvaj, Kafdav Yayınları Ankara 2009 ve KAFKASYA TARİHİ II (Evrikalarım-Bulduklarım), çev.: Doğan Erdinç, Kafdav Yayınları 2. Baskı, Ankara 2012
HOTKO, Samir: Çerkeslerin (Adigelerin) Tarihi, Apra yayıncılık, İstanbul 2015. KAYA, Yalçın: ÇERKESLER, Cilt I, Tarih-Mitoloji-Gelenek, Dahi Yayıncılık Eğitim Basım Ticaret Ramazan Güven, Ataşehir – İstanbul, 2015.
TUNA, Rahmi: ADIGE XABZE “Adige Eğiti ve Etiketi”, Asya Yayın, İstanbul 2009.
SERBES, Nahit: Yaşayan Efsane, XABZE, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2012.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 28 392
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 13 13 169
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 565
Dersin AKTS Kredisi 3,0