Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bağımlılık ve Bağımlılık ile Mücadele BBM100 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, günümüzde sıkça kullandığımız bağımlılık, bağımlılıkla mücadele, teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturmak, teknolojinin olumsuz etkileri ile baş etme stratejilerini ve doğru teknoloji kullanımını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bağımlılık kavramı; Madde Bağımlılığı ile Mücadele; İnternet, Oyun ve Akıllı Telefon Bağımlılığı; Sosyal Ağ Bağımlılığı, Sanal Zorbalık; Yeme Bağımlılığı, Onyomani, Patolojik Kumar Bağımlılığı, Bağımlılıkta Tedavi Yaklaşımları
Ders Öğrenme Kazanımları - Bağımlılığı ve teknolojinin olumsuz etkilerini bilir
- Bağımlılıkla mücadele yollarını bilir.
- Tütün, alkol, madde ve teknoloji bağımlılığına yönelik farkındalık kazanır.
- Sosyal ağ bağımlılığına karşı farkındalık kazanır.
- Oyun bağımlılığına karşı farkındalık kazanır ve buna karşı önlem alır.
- Akıllı telefon bağımlılığına karşı farkındalık kazanır
- Bağımlılığın aile, akran grubu ve toplum ilişkili temellerini açıklar.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık
2. Hafta Bağımlılık ve bağımlılıkla mücadele, eylem planları ve yöntemler
3. Hafta Türkiye'de bağımlılıkla mücadele ve Yeşilay
4. Hafta Uyuşturucu, tütün, alkol gibi bağımlılık yapan maddelere karşı mücadele
5. Hafta İnternet kullanımında bağımlılık özellikleri, internet bağımlılığının ölçülmesi, internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı işaret ve semptomları
6. Hafta Sosyal ağ bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
7. Hafta Oyun bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Sanal zorbalık nedir? Genel zorbalıkla arasındaki farklar, Sanal zorbalık türleri, Sanal zorbalık araçları
10. Hafta Akıllı telefon bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri, nomofobi
11. Hafta Yeme bağımlılığı, alışveriş bağımlılığı (Onyomani)
12. Hafta Patolojik Kumar Bağımlılığı
13. Hafta Bağımlılıkta Tedavi Yaklaşımları: Farmakolojik tedaviler, psikoterapiler (BDT, MG, değişim modelleri)
14. Hafta Bağımlılığın önlenmesi: Sosyal politikalar, ulusal eylem planları, yasalar, risk gruplarının belirlenmesi
Kaynaklar
Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık.
Öztürk M., Ögel K., Evren C. ve Bilici R. (2019). Bağımlılık, Tanı, Tedavi, Önleme Kitabı. Yeşilay Yayınları
Tarhan, N. ve Nurmedov, S. (2011). Bağımlılık. İstanbul: Timaş Yayınları.
Ercan, Y. H. (2013). Bağımlılık Tedavisinde Egzersiz Terapisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Rogers, V. (2010). Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world. Jessica Kingsley Publishers.
Kowalski, R. M., Limber, S., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012) Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley & Sons.
Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. Corwin Press.
Li, Q., Cross, D., & Smith, P. K. (Eds.). (2011). Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. John Wiley & Sons.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 10 10
Final 1 1 1
Uygulama 1 11 11
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 51
Dersin AKTS Kredisi 3,0