Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genel Çerkez Kültürü | FEFS22 | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Fehmi ALTIN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çerkez Kültürü (Adige Khâbze): Çerkez Kültürü'nün özünü ve ağırlık merkezini oluşturan Çerkez Yaşam Felsefesi, yani Adige Khâbze'dir, çünkü Çerkez toplumunun yaşam boyunca ürettiği, uyguladığı sosyal yaşam şekli ve toplumsal düşünce tarzının hepsini belirleyen Adige Khâbze, bu fonksiyonuyla bilmek, uygulamak, hissetmek gibi bütün insani durumları içeren genel bir etik kavramı ifade eden bilgiler zincirini öğrenciler tarafından iyi kavranmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Haftalık işlenen dersin çıktıları bir araya getirilerek öğrencilerin bilgilenmeleri ve çalışmalarını daha verimli yapabilmeleri sağlanmıştır. - Adige toplumunda tarih sürecinde sosyo-kültürel yaşamın gelişmesindeki sebep-sonuç ilişkilerinin anlaşılması sağlanır. - Adığe toplumunun ev hanesi, çevre oluşumu ve ailedeki bireyin özgüvenle yetişmesinin toplum yaşamına katkıları bilinmesi sağlanır. - Adığe toplumunda ailede sosyal yaşam ve kadının toplum yaşamında üstlendiği sosyal dinamiğin toplumdaki öneminin kavranması olacak. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Ders Tanıtımı ve İşleme Metodu ve Çerkeslerde İnanç Xabze anlayışı eşliğinde İslamiyet, Hıristiyanlık, Musevilik | Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler |
2. Hafta | Adıge Kültürünün gelişmesiyle Xabze anlayışının ortaya çıkışı, gelişmesi ve Adıge toplumunun yaşam felsefesini oluşturan gelişmeler | Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
3. Hafta | Adıge toplumunun ev hanesinin konumu, çevre oluşumu ve ailedeki bireyin toplum yaşamına hazırlanışı | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler |
4. Hafta | Adıge toplumunda ailede sosyal yaşam ve kurallar, kadının toplum yaşamında üstlendiği sosyal dinamiği sağlayan rolleri tanıma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati Araştırma |
5. Hafta | Adıge Xabze anlayışında toplumun sorunlarıyla ilgilenen şahısların belirlenme şekli ve günümüzde bu mevkilerin nasıl dejenere oluşunun incelenmesi | Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
6. Hafta | Adıge Xabze kuralı ile eski büyük aile yaşamından günümüze kadar sofra ve misafirlik kültürünü tanıma | Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
7. Hafta | Adıge Xabzenin temelini koruyan erkler ile sosyal güçlerin tanımı ve gelişmeleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati |
8. Hafta | VİZE SINAVI | Ders Saati |
9. Hafta | Adıge Xabze’ye göre ailenin devamını sağlayan evlilikleri tanıma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler |
10. Hafta | Adıge Xabzeye Göre; iç ve dış insan ilişkileri, çözümler ve doğa kuralları | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma |
11. Hafta | Adıge Xabzeye Göre; ait olduğu farklı toplumsal özellikler tanıma | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma |
12. Hafta | Çerkeslerde Atçılık ve At Kültürü | Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
13. Hafta | Çerkesler’de Müzik Kültürü | Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
14. Hafta | Çerkes-Kafkas Halk Dansları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler Araştırma |
ALTIN, Fehmi: Düzce Üniversitesinde Çerkes Dili ve Edebiyatının Gelişmesi ve Türkiye’nin Sosyo-Kültürel Alanda Toplumsal Gelişmesine Yeni Katkıları. AF2016 Adıge Filolojisi – Güncel Konular (s. 25-45). APRA Yayıncılık Düzce/İstanbul, 2016. |
İZZET, Yusuf Met Çünatıko: KAFKASYA TARİHİ I; çev.: Fahri Huvaj, Kafdav Yayınları Ankara 2009 ve KAFKASYA TARİHİ II (Evrikalarım-Bulduklarım), çev.: Doğan Erdinç, Kafdav Yayınları 2. Baskı, Ankara 2012 |
HOTKO, Samir: Çerkeslerin (Adigelerin) Tarihi, Apra yayıncılık, İstanbul 2015. KAYA, Yalçın: ÇERKESLER, Cilt I, Tarih-Mitoloji-Gelenek, Dahi Yayıncılık Eğitim Basım Ticaret Ramazan Güven, Ataşehir – İstanbul, 2015. |
TUNA, Rahmi: ADIGE XABZE “Adige Eğiti ve Etiketi”, Asya Yayın, İstanbul 2009. |
SERBES, Nahit: Yaşayan Efsane, XABZE, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2012. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | Ölçme Yöntemi |
---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 28 | 392 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 13 | 13 | 169 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 565 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |