Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | İBSPF106 | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Erol UĞUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlara ve sınıflar için ölçme araçlarının geliştirilmesinde yeterliklere ilişkin temel bilgi ve anlayışa sahip olmak. |
Dersin İçeriği | Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- 1. Ekonomi biliminin temel prensiplerini ve ekonomik düşüncenin mantığını kavrama. 2. Piyasada fiyat mekanizması ve fiyatların oluşumunu anlama ve ifade etme 3. Üretim, maliyetler ve üretim faktörleri ile birlikte teşebbüsün ve çeşitlerini inceleme 4. Temel uluslararası iktisadi konuları, çok uluslu şirketleri, yabancı sermaye, borsa ve Türkiye uygulamaları ile ilgili bilgilere sahip olma. - Eğitimde ve psikolojide ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amacını ve önemini açıklar. - Eğitimde ve psikolojide ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amacını ve önemini açıklar. - Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. - Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. - Eğitimde ve psikolojide kullanılan farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını tanımlar. - Eğitimde ve psikolojide kullanılan farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını tanımlar. - Ölçmede hata türlerini yorumlar. - Ölçmede hata türlerini yorumlar. - Güvenilir, alana özgü ölçüm araçları geliştirme sürecini keşfedin. - Güvenilir, alana özgü ölçüm araçları geliştirme sürecini keşfedin. - Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. - Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. - Ölçme araçlarından elde edilen puanları kullanarak test ve madde istatistiklerini hesaplar. - Ölçme araçlarından elde edilen puanları kullanarak test ve madde istatistiklerini hesaplar. - Test planını hazırlar. - Test planını hazırlar. - Ölçme araçlarından elde edilen sonuçları uygun değerlendirme yöntemleri ile değerlendirir. - Ölçme araçlarından elde edilen sonuçları uygun değerlendirme yöntemleri ile değerlendirir. - Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. - Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. - Test geliştirme tekniklerini kullanır - Test geliştirme tekniklerini kullanır |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Araştırma Diğer Faaliyetler |
1. Hafta | Dersin tanıtımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
1. Hafta | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Diğer Faaliyetler Araştırma |
2. Hafta | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Diğer Faaliyetler Araştırma |
2. Hafta | Ekonominin temel kavramları ve soruları | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
2. Hafta | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Araştırma Diğer Faaliyetler |
3. Hafta | Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | Diğer Faaliyetler Araştırma |
3. Hafta | Piyasa Ekonomisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
3. Hafta | Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | Araştırma Diğer Faaliyetler |
4. Hafta | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Araştırma Diğer Faaliyetler |
4. Hafta | Mikro-Makro Ekonomi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati |
4. Hafta | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Diğer Faaliyetler Araştırma |
5. Hafta | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Diğer Faaliyetler |
5. Hafta | Arz-Talep, Fiyat | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
5. Hafta | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Diğer Faaliyetler |
6. Hafta | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Araştırma Diğer Faaliyetler |
6. Hafta | Esneklik | Diğer Faaliyetler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
6. Hafta | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Araştırma Diğer Faaliyetler |
7. Hafta | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | Diğer Faaliyetler |
7. Hafta | Tüketici Davranış Teorisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
7. Hafta | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | Diğer Faaliyetler |
8. Hafta | ARA SINAV | |
8. Hafta | Ara sınav | |
8. Hafta | ARA SINAV | |
9. Hafta | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Araştırma |
9. Hafta | Tam Rekabet Piyasası | Diğer Faaliyetler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
9. Hafta | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Araştırma |
10. Hafta | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | Diğer Faaliyetler |
10. Hafta | Monopol- Oligopol | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
10. Hafta | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | Diğer Faaliyetler |
11. Hafta | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | Diğer Faaliyetler Araştırma |
11. Hafta | İstihdam politikaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
11. Hafta | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | Araştırma Diğer Faaliyetler |
12. Hafta | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | Diğer Faaliyetler |
12. Hafta | Türkiye Dış politikası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
12. Hafta | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | Diğer Faaliyetler |
13. Hafta | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Diğer Faaliyetler Araştırma |
13. Hafta | Küreselleşme ve Ekonomi | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
13. Hafta | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Araştırma Diğer Faaliyetler |
14. Hafta | FİNAL | Araştırma Diğer Faaliyetler |
14. Hafta | Küreselleşme ve Ekonomi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati |
14. Hafta | FİNAL | Araştırma Diğer Faaliyetler |
Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK |
Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara |
ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK |
• Kazgan, G. (2003). İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi. Remzi Kitapevi. Alkin, E., Yıldırım, K. ve Özer, M. (2003). İktisada Giriş. Eskişehir: AÜ Yayınları. • Boratav, K. (2005). Türkiye İktisat Tarihi. Ankara: İmge Kitapevi • Nelson, J.A. (2011). Hayatımızdaki Ekonomi. Çev. Didem Kizen. Cogito Dizisi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. |
Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK |
Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara |
ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY4 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY6 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY7 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY8 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY9 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY10 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY11 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY12 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY13 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY14 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 5 | 4 | 20 |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Uygulama | 2 | 6 | 12 |
Uygulama DS | 1 | 1 | 1 |
Sınıf İçi Etkinlik | 7 | 3 | 21 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |