Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Algılayıcılar ve Dönüştürücüler EEM382 6. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Klasik
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Yunus BİÇEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Dersin amacı endüstride kullanılan algılayıcı ve dönüştürücülerin çeşitlerini, çalışma prensiplerini, uygulama alanlarını tanıtmak ve bunların ilgili sistemlerde kullanabilme bilgi/becerilerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği Enerji biçimleri, sinyal domenleri, ölçme sistemleri, birimler ve standartlar, algılama ve dönüştürme prensipleri Algılayıcı ve dönüştürücülerin çeşitleri ve sınıflandırılması, bağlantı çeşitleri ve standartları, Algılayıcılarla birlikte kullanılan ara devreler, köprü devreleri, fark alıcı devreler, kazanç devreleri, filtre devreleri, Termal algılayıcılar ve dönüştürücüler (RTD, termokupl, termostat, bimetal, lazer, optik esaslı sıcaklık algılayıcıları, prometreler, termistorler, yarıiletken esaslı sıcaklık algılayıcıları ve kızıl ötesi teknolojiler) , Endüktif ve kapasitif algılayıcı ve dönüştürücüler, Elektromanyetik alan algılayıcı ve dönüştürücüler, Pozisyon, seviye, yer değişimi, hız, ivme algılayıcı ve dönüştürücüleri, canlı ve hareket algılayıcıları , Kuvvet, gerinim, basınç, akustik algılayıcı ve dönüştürücüleri , Katı, sıvı, gaz akış algılayıcı ve dönüştürücüleri, Işık, ışınım algılayıcı ve dönüştürücüleri, radyasyon algılayıcıları, fiber-optik esaslı teknolojiler , Nem ve kimyasal algılayıcı ve dönüştürücüleri, Analog dijital ve dijital analog dönüştürücüler ve çözünürlük tasarımları, algılayıcı seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar, Akıllı algılayıcı teknolojileri, bilgisayar destekli veri edinim ünitelerinin ve programlarının tanıtılması (Data Acquisition Systems),
Ders Öğrenme Kazanımları - Enerji biçimleri ölçüm ve dönüşümü konusunda bilgi sahibi olur
- Algılayıcı ve dönüştürücüler in fiziksel çalışma prensibini öğrenir.
- Endüstriyel sisteme göre algılayıcı ve dönüştürücülerin seçimini yapabilir
- Algılayıcı ve dönüştürücü bağlantılarını gerçekleştirebilir.
- Veri toplama / işleme devrelerinin tasarımı ve uygulamalarını gerçekleştirebilir.
- Sinyal ölçeklendirmesini yapabilir ve elde edilen sonuçları yorumlayabilir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Enerji biçimleri, sinyal domenleri, ölçme sistemleri, birimler ve standartlar, algılama ve dönüştürme prensipleri
2. Hafta Algılayıcı ve dönüştürücülerin çeşitleri ve sınıflandırılması, bağlantı çeşitleri ve standartları
3. Hafta Algılayıcılarla birlikte kullanılan ara devreler, köprü devreleri, fark alıcı devreler, kazanç devreleri, filtre devreleri
4. Hafta Termal algılayıcılar ve dönüştürücüler (RTD, termokupl, termostat, bimetal, lazer, optik esaslı sıcaklık algılayıcıları, prometreler, termistorler, yarıiletken esaslı sıcaklık algılayıcıları ve kızıl ötesi teknolojiler)
5. Hafta Endüktif ve kapasitif algılayıcı ve dönüştürücüler, Elektromanyetik alan algılayıcı ve dönüştürücüler
6. Hafta Pozisyon, seviye, yer değişimi, hız, ivme algılayıcı ve dönüştürücüleri, canlı ve hareket algılayıcıları
7. Hafta Kuvvet, gerinim, basınç, akustik algılayıcı ve dönüştürücüleri
8. Hafta Katı, sıvı, gaz akış algılayıcı ve dönüştürücüleri
9. Hafta Aktif-pasif ve akıllı algılayıcı kavramları
10. Hafta Işık, ışınım algılayıcı ve dönüştürücüleri, radyasyon algılayıcıları, fiber-optik esaslı teknolojiler
11. Hafta Nem ve kimyasal algılayıcı ve dönüştürücüleri
12. Hafta Analog dijital ve dijital analog dönüştürücüler ve çözünürlük tasarımları, algılayıcı seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar
13. Hafta Akıllı algılayıcı teknolojileri, bilgisayar desstekli veri edinim ünitelerinin ve programlarının ta¬nıtılması (Data Acquisition Systems)
14. Hafta Veri toplama devreleri ve uygulama örnekleri, LabVIEW tabanlı görsel arayüz tasarımları ve veri görselleştirme
Kaynaklar
• Ian S. Sensors and Transducers, Butterworth-Heinemann, 2001 (Third Ed. 2020) • Wilson, Jon S. Sensor technology handbook. Elsevier, 2004. • Morris, Alan S. Measurement and instrumentation principles. 2001. • Gürdal, O. Algılayıcılar ve Dönüştürücüler. Nobel Dagitim Ankara, 2000.
• Ian S. Sensors and Transducers, Butterworth-Heinemann, 2001 (Third Ed. 2020) • Wilson, Jon S. Sensor technology handbook. Elsevier, 2004. • Morris, Alan S. Measurement and instrumentation principles. 2001. • Gürdal, O. Algılayıcılar ve Dönüştürücüler. Nobel Dagitim Ankara, 2000.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 Ölçme Yöntemi
PY1 5 5 5 5 5 5 5 -
PY2 5 5 5 5 5 5 5 -
PY3 5 5 5 5 5 5 5 -
PY4 5 0 0 0 0 0 0 -
PY5 5 5 5 5 5 5 5 -
PY6 2 2 2 2 2 2 2 -
PY7 3 3 3 3 3 3 3 -
PY8 3 3 3 3 3 3 3 -
PY9 1 1 1 1 1 1 1 -
PY10 0 0 0 0 0 0 0 -
PY11 1 1 1 1 1 1 1 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 20 1 20
Ödev 2 16 1 16
Final 2 1 2
Uygulama 14 1 14
Uygulama DS 2 1 2
Sınıf İçi Etkinlik 5 1 5
Toplam İş Yükü 102
Dersin AKTS Kredisi 4,0