Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yorum Bilim TDE469 7. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Zekeriya HAMAMCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin Yorum bilim (Hermeneutik) ilkelerini öğrenerek bu ilkeler vasıtasıyla Türk edebiyatının eski çağlardan itibaren yazılmış edebî eserlerinin doğru anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Yorumbilimin felsefî temel kavramları, Aristo’nun ve Fârâbî’nin Yorumbilim ilkeleri, Schleirmacher’in Anlama sanatının Gramatik ve Psikolojik Yorumlama yöntemleri, Dilthey’in Temel ve Yüksek Anlama yöntemleriyle yorumlama, Yapısalcılığın ilke edindiği metin merkezli okumalarla doğru anlama ve anlamlandırma, Alımlamacı yaklaşımın temel aldığı nitelikli okurun hedefini benimseyerek derin okumalar yapma, keyfî okumalardan doğan yanlış yorumlamalar yerine nitelikli okumalar yaparak doğru yorumlamalar yapma.
Ders Öğrenme Kazanımları - Yorumbilimin felsefî temel kavramlarını tanımlar.
- Aristo’nun ve Fârâbî’nin Yorum Bilim ilkelerini hatırlar.
- Schleirmacher’in Anlama sanatının Gramatik ve Psikolojik Yorumlama yöntemlerini kavrar ve açıklar.
- Dilthey’in Temel ve Yüksek Anlama yöntemleriyle yorumlama yapar.
- Yapısalcılığın ilke edindiği metin merkezli okumalarla doğru anlamaları ve anlamlandırmaları gerçekleştirir.
- Alımlamacı yaklaşımın temel aldığı nitelikli okurun hedefini benimseyerek derin okumaları yapabilir.
- Keyfî okumalardan doğan yanlış yorumlamalar yerine nitelikli okumalar yaparak doğru yorumlamalar yapar.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Alegorik Yorum, Gramatik Yorum
1. Hafta Yorumbilimin (Hermeneutik) Tanımı, Felsefî Temelleri
2. Hafta Edebî Yorumbilimin İlkeleri
4. Hafta Schleirmacher’in Anlama Sanatı: Gramatik ve Psikolojik Yorumlama
5. Hafta Dilthey’in Temel ve Yüksek Anlama Yöntemi.
6. Hafta Edmund Husserl’in Fenomenolojik (Görüngü) Yaklaşımı
7. Hafta Edebî Metin ve Yorum
8. Hafta Doğru Okumanın İlkeleri
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Çağdaş Okuma Nazariyeleri: Yapısalcı-Nesnel Okuma
11. Hafta Öznel Okuma
12. Hafta Klasik Metinlerin Yorumu-Uygulama
13. Hafta Çağdaş Metinlerin Yorumu-Uygulama
14. Hafta Değerlendirme
Kaynaklar
Prof.Dr.İlhan Genç Edebiyat Bilimi, İzmir, 2011.
Tahsin Görgün, Anlam ve Yorum, Gelenek Yay., İstanbul, 2003.
Werner G.Jeanrond, Teolojik Hermenötik, Çev: Emir Kuşçu, İz Yay.,İstanbul, 2007.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
PY1 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY2 1 0 0 0 0 0 0 0 -
PY3 1 0 0 0 0 0 0 0 -
PY4 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY5 1 0 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY7 1 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 2 0 0 0 0 0 0 0 -
PY9 2 0 0 0 0 0 0 0 -
PY10 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY11 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY12 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY13 2 0 0 0 0 0 0 0 -
PY14 5 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 1 14
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 46
Dersin AKTS Kredisi 2,0