Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yorum Bilim | TDE469 | 7. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Anlatım |
Dersin Koordinatörü |
Öğr. Gör. Zekeriya HAMAMCI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin Yorum bilim (Hermeneutik) ilkelerini öğrenerek bu ilkeler vasıtasıyla Türk edebiyatının eski çağlardan itibaren yazılmış edebî eserlerinin doğru anlaşılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Yorumbilimin felsefî temel kavramları, Aristo’nun ve Fârâbî’nin Yorumbilim ilkeleri, Schleirmacher’in Anlama sanatının Gramatik ve Psikolojik Yorumlama yöntemleri, Dilthey’in Temel ve Yüksek Anlama yöntemleriyle yorumlama, Yapısalcılığın ilke edindiği metin merkezli okumalarla doğru anlama ve anlamlandırma, Alımlamacı yaklaşımın temel aldığı nitelikli okurun hedefini benimseyerek derin okumalar yapma, keyfî okumalardan doğan yanlış yorumlamalar yerine nitelikli okumalar yaparak doğru yorumlamalar yapma. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Yorumbilimin felsefî temel kavramlarını tanımlar. - Aristo’nun ve Fârâbî’nin Yorum Bilim ilkelerini hatırlar. - Schleirmacher’in Anlama sanatının Gramatik ve Psikolojik Yorumlama yöntemlerini kavrar ve açıklar. - Dilthey’in Temel ve Yüksek Anlama yöntemleriyle yorumlama yapar. - Yapısalcılığın ilke edindiği metin merkezli okumalarla doğru anlamaları ve anlamlandırmaları gerçekleştirir. - Alımlamacı yaklaşımın temel aldığı nitelikli okurun hedefini benimseyerek derin okumaları yapabilir. - Keyfî okumalardan doğan yanlış yorumlamalar yerine nitelikli okumalar yaparak doğru yorumlamalar yapar. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Alegorik Yorum, Gramatik Yorum | |
1. Hafta | Yorumbilimin (Hermeneutik) Tanımı, Felsefî Temelleri | |
2. Hafta | Edebî Yorumbilimin İlkeleri | |
4. Hafta | Schleirmacher’in Anlama Sanatı: Gramatik ve Psikolojik Yorumlama | |
5. Hafta | Dilthey’in Temel ve Yüksek Anlama Yöntemi. | |
6. Hafta | Edmund Husserl’in Fenomenolojik (Görüngü) Yaklaşımı | |
7. Hafta | Edebî Metin ve Yorum | |
8. Hafta | Doğru Okumanın İlkeleri | |
9. Hafta | Ara Sınav | |
10. Hafta | Çağdaş Okuma Nazariyeleri: Yapısalcı-Nesnel Okuma | |
11. Hafta | Öznel Okuma | |
12. Hafta | Klasik Metinlerin Yorumu-Uygulama | |
13. Hafta | Çağdaş Metinlerin Yorumu-Uygulama | |
14. Hafta | Değerlendirme |
Prof.Dr.İlhan Genç Edebiyat Bilimi, İzmir, 2011. |
Tahsin Görgün, Anlam ve Yorum, Gelenek Yay., İstanbul, 2003. |
Werner G.Jeanrond, Teolojik Hermenötik, Çev: Emir Kuşçu, İz Yay.,İstanbul, 2007. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY13 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY14 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 14 | 1 | 14 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 46 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2,0 |