Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Halk Bilimi II TDE356 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Tören kavramı çerçevesinde Türk kültürünün mevsimlik törenleri olan Nevruz, Hıdrellez ve Saya’nın anlamını, kutlanma dönemlerini ve şekillerini belirlemek, kültürümüz açısından bu törenlerin önemini kavratmak. Ayrıca halk bilimi dairesinde yer alan büyü ve büyüsel işlemler hakkında bilgiler vermek.
Dersin İçeriği Türk kültüründeki Nevruz, Hıdrellez ve Saya gibi törenlerin içerikleri ve özellikleri, bu törenlerin halk kültüründeki yeri ve önemi, törenlerin toplum hayatındaki rolü, törenlerle de bağlantılı olarak büyü ve büyüsel işlemler
Ders Öğrenme Kazanımları - Ders, Türk kültüründe geleneksel bir hal almış Nevruz, Hıdrellez ve Saya gibi törenlerin içerikleri ve özellikleri hakkında bilgiler verir, bu törenlerin halk kültüründeki yeri ve önemi üzerine sonuçlara ulaşarak törenlerin toplum hayatındaki rolünü aydınlatır. Törenlerle de bağlantılı olarak büyü ve büyüsel işlemler üzerinde öğrencilerin inceleme yapabilmesine olanak sağlar.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Tören kavramı
2. Hafta Tören-mit ilişkisi
3. Hafta Tören-toplum ilişkisi
4. Hafta Halk kültüründe tören
5. Hafta Nevruz töreni kaynakları, kutlanma zamanı ve şekilleri
6. Hafta Nevruz etrafında oluşmuş geleneksel uygulamalar
7. Hafta Hıdrellez töreni kaynakları, kutlanma zamanı ve şekilleri
8. Hafta Hıdrellez etrafında oluşmuş geleneksel uygulamalar
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Saya bayramı, kaynakları, kutlanma zamanı ve şekilleri
11. Hafta Saya bayramı etrafında oluşmuş geleneksel uygulamalar
12. Hafta Büyü kavramı
13. Hafta Büyü ve toplum ilişkisi
14. Hafta Halk kültüründe büyüsel işlemler
Kaynaklar
Umay Günay, “Ritüeller ve Hıdrellez”, Millî Kültür, 72, Mayıs 1990, 10-11.
M. Abdulhalûk Çay, Türk Ergenekon Bayramı Nevrûz
Ahmet Yaşar Ocak, İslâm-Türk İnançlarında Hızır Yahut Hızır-İlyas Kültü
Ali Duymaz, İrfanı Arzulayan Sözler Tekerlemeler
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 Ölçme Yöntemi
PY1 1 0 -
PY2 1 0 -
PY3 1 0 -
PY4 3 0 -
PY5 2 0 -
PY6 4 0 -
PY7 5 0 -
PY8 5 0 -
PY9 5 0 -
PY10 5 0 -
PY11 5 0 -
PY12 5 0 -
PY13 5 0 -
PY14 5 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 1 14
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 46
Dersin AKTS Kredisi 2,0