Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Dil Bilim TDE361 5. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Zekeriya HAMAMCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Dilbilimini tanıtmak, dilbilimin tarihini, dallarını, uygulamalı dilbilim çalışmalarını kavratmak. Dilin anlam dizgesinin işleyişini ve dildeki anlam çeşitliliğinin nedenlerini fark ettirmek, dil edinme süreçlerini, sözlü dilin kurallarını kavratmak.
Dersin İçeriği Dilbilimin temel özellikleri, dilbilimin tarihi, dilbilimin dalları, uygulamalı dilbilim çalışmaları, Sesbilimi, biçimbilim, sözdiziminin özellikleri, cümle çözümlemelerinde farklı yaklaşımlar, anlambilim, anlam olayları.
Ders Öğrenme Kazanımları - Dilbilimin temel özelliklerini bilir.
- Dilbilimin dallarını açıklar.
- Uygulamalı dilbilim çalışmalarının yapılışını öğrenir.
- Ses bilimi, biçim bilimi bilir.
- Dilbilimin tarihini anlatır.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Dilin ve dilbilimin tanımı, yeryüzündeki diller
2. Hafta Yeryüzündeki diller
3. Hafta Sesbilim, sesbilimin dalları: Akustik sesbilim; söyleyiş sesbilimi
4. Hafta Dilin seslerinde değişmeler ve gelişmeli sesbilim, dinleyiş sesbilimi, görevsel sesbilimi, biçimsel sesbilim.
5. Hafta Biçimbilim, Biçimbirim nedir? Türetim ve çekim ekleri arasındaki ayırımlar.
6. Hafta Sözcük türleri (Ad, Sıfat, Zamir), Sözcük türleri (Eylem), Sözcük türleri (Edat, Zarf)
7. Hafta Cümlenin tanımı ve cümlenin öğeleri, Cümlenin öğeleriyle ilgili farklı yaklaşımların değerlendirilmesi.
8. Hafta Üretken-dönüşümlü dilbilime göre cümle ağacı çizimi
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Anlam üzerindeki görüşler, varsayımlar.
11. Hafta Eşanlamlılık, çokanlamlılık, zıt anlamlılık.
12. Hafta Anlam olayları, anlam değişmeleri, anlam daralması, anlam genişlemesi
13. Hafta Başka anlama geçiş, öteki değişmeler
14. Hafta Deyim aktarması, ad aktarması
Kaynaklar
Necip Üçok (1947), Genel Dilbilim (Lengüistik), Ankara, AnkaraÜniversitesi DTCF. Yayınları.
Doğan Aksan (2007), Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yay., Ankara.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Ölçme Yöntemi
PY1 2 0 0 0 0 0 -
PY2 5 0 0 0 0 0 -
PY3 1 0 0 0 0 0 -
PY4 1 0 0 0 0 0 -
PY5 1 0 0 0 0 0 -
PY6 3 0 0 0 0 0 -
PY7 3 0 0 0 0 0 -
PY8 1 0 0 0 0 0 -
PY9 3 0 0 0 0 0 -
PY10 1 0 0 0 0 0 -
PY11 4 0 0 0 0 0 -
PY12 2 0 0 0 0 0 -
PY13 1 0 0 0 0 0 -
PY14 3 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 1 14
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 46
Dersin AKTS Kredisi 2,0