Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şiir Çözümlemeleri TDE255 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Uygulama
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Mehmet Emin ULUDAĞ
Dersi Verenler Prof. Dr. Mehmet Emin ULUDAĞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin, Türk edebiyatını etkileyen klasik şiir örneklerini çağdaş yöntemler aracılığıyla çözümlemesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği 1.Şiir dilinin en güzel örneklerini bilimsel yöntemler vasıtasıyla nesnel olarak çözümler. 2. Şiir dilinin düz anlam meselesi olmadığını çok anlamlılık içerdiğini gözlemler. 3. Şiirin çok anlamlılığını nesnel olarak çözümler. 4. Şiirin biçimsel özelliklerinin estetik çözümlemesini yapar. 5.Şiirin imgelerini çözümler, imgelerin işlevlerini belirler. 6. Şiirde biçim ve içerik uyumunun işlevini fark eder. 7.Her devirde yazılan şiirin biçim ve içerik uyumu olduğunu gözlemler.
Ders Öğrenme Kazanımları - 1.Şiir dilinin en güzel örneklerini bilimsel yöntemler vasıtasıyla nesnel olarak çözümler.
- Şiir dilinin düz anlam meselesi olmadığını çok anlamlılık içerdiğini gözlemler.
- Şiirin çok anlamlılığını nesnel olarak çözümler.
- Şiirin biçimsel özelliklerinin estetik çözümlemesini yapar.
- Şiirin imgelerini çözümler, imgelerin işlevlerini belirler.
- Şiirde biçim ve içerik uyumunun işlevini fark eder.
- Devirde yazılan şiirin biçim ve içerik uyumu olduğunu gözlemler
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Şiir Çözümlemelerine Giriş
2. Hafta Şiir Dilinin İncelenmesinde Temel İlkeler
3. Hafta Şiir Dilinde Biçim ve İçerik
4. Hafta Şiir dilinde İmge Kavramı ve Çözümlenmesi
5. Hafta Şiir Dilinde Göstergelerin Çözümlenmesi
6. Hafta Şiir Dilinde Gönderge (Delâlet) Meselesi
7. Hafta Şiir Dilinde Yan ve Mecaz Anlamlar
8. Hafta Şiir Dilinde Teşbih, Mecaz-ı Mürsel ve İstiarelerin Çözümlenmesi
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Şiir Dilinde Ses Öğelerinin Çözümlenmesi
11. Hafta Şiirde Ritim
12. Hafta Şiirde Ölçü: Aruz ve Hece
13. Hafta Şiirde Biçim ve İçerik Uyumu
14. Hafta Değerlendirme
Kaynaklar
• Prof.Dr.Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri 1-2, İstanbul, 1973.
• Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Ankara, 2006.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
PY1 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY2 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY3 2 0 0 0 0 0 0 0 -
PY4 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY7 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY9 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY10 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY11 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY12 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY13 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY14 4 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 1 14
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 46
Dersin AKTS Kredisi 2,0