Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hadis İlminde Ravi Bilgisi | TİB513 | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Cerh ve ta’dilin problemlerini ve çözüm yollarını tanımak |
Dersin İçeriği | Bu derste, cerh ve ta'dil kavramlarının tanımları, tartışmalı hususların analizi, cerh ve tadil literatürünün günümüz için kaynaklık değeri üzerinde durulur. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Cerh ve ta’dil’de var olan farklı yaklaşımları ayırt eder. - Bu konuda ortaya çıkan değişik bakış açılarının objektif ve subjektif yönlerini ve nedenlerini tanır. - Cerh ve tadil literatüründeki verilerin aktüel değerini açıklar. - İsnad ve rical ile ilgili literatürün muhtevasını ve karakteristik yapısını öğrenir. - Ravi merkezli klasik yöntemin günümüz hadis araştırmalarına katkılarını değerlendirir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Cerh ve tadil ile ilgili temel kavramlar | |
2. Hafta | Ravilerin adalet ile ilgili kusurları | |
3. Hafta | Ravilerin zabıt ile ilgili kusurları | |
4. Hafta | Cerh ve Ta'dîl Sebebinin Açıklanması | |
5. Hafta | Cerh lafızları | |
6. Hafta | Tadil lafızları | |
7. Hafta | Cerh ve Ta'dîlin tearuzu meselesi | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Ravileri değerlendirmede öznellik sorunu | |
10. Hafta | Sika ve zayıf olması konusunda ihtilaf edilen raviler | |
11. Hafta | Sika ravileri ihtiva eden kitaplar | |
12. Hafta | Zayıf ravileri ihtiva eden kitaplar | |
13. Hafta | Cerh ve tadil literatürünün türleri ve gelişimi | |
14. Hafta | Cerh ve tadil literatüründeki verilerin aktüel değeri |
Başaran, Selman, “İbn Hazm’ın Kütüb-i Sitte’ye Bakışı”, İslâmî Araştırmalar, 1988, cilt: II, sayı: 6, s. 7-21. Erul, Bünyamin, Sahabe Döneminde “Tekzib” Olgusu ve Tekzibin Mahiyeti : Rivayetlerdeki Tekzîb İfadelerinin Anlamı Üzerine Bir İnceleme, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, cilt: XXXIX, sayı: , s. 455-489 Gürler, Kadir, Cerhin Gıybet Olup Olmadığı Yönündeki Tartışmalara Eleştirel Bir Katkı, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi _ [www.dinbilimleri.com], 2004, cilt: IV, sayı: 3, s. 34-48 İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullah b. Müslim ed-Dîneverî, Te’vîlu Muhtelifi’l-Hadis, (Tah. Muhammed Zehrâ en-Neccâr), Dâru’l-Cîl, Beyrut, 1393/1972. Keskin, Yusuf Ziya, İbn Ebî Hâtim (v. 327/938) ve “el-Cerh ve’t-Ta’dîl”indeki Metodu, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: VII, sayı: 1, s. 5-29; Koçyiğit, Talat, İslâm Hadisinde İsnad ve Hadis Râvilerinin Cerhi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1961, cilt: IX, sayı: , s. 47-57 Sezgin, M. Fuad, Buhârî’nin Kaynakları, Kitâbiyât Yay. Ank.ara, 2000 Ulu, Arif, Cerh ve Ta‘dil Kriteri Olarak Ehl-i Sünnet ve Ehl-i Bidat , Dinî Araştırmalar, 2006, cilt: VIII, sayı: 24, s. 133-142. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | Ölçme Yöntemi |
---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
Ödev 1 | 1 | 63 | 63 |
Ödev 2 | 1 | 70 | 70 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6,0 |