Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis İlminde Ravi Bilgisi TİB513 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Cerh ve ta’dilin problemlerini ve çözüm yollarını tanımak
Dersin İçeriği Bu derste, cerh ve ta'dil kavramlarının tanımları, tartışmalı hususların analizi, cerh ve tadil literatürünün günümüz için kaynaklık değeri üzerinde durulur.
Ders Öğrenme Kazanımları - Cerh ve ta’dil’de var olan farklı yaklaşımları ayırt eder.
- Bu konuda ortaya çıkan değişik bakış açılarının objektif ve subjektif yönlerini ve nedenlerini tanır.
- Cerh ve tadil literatüründeki verilerin aktüel değerini açıklar.
- İsnad ve rical ile ilgili literatürün muhtevasını ve karakteristik yapısını öğrenir.
- Ravi merkezli klasik yöntemin günümüz hadis araştırmalarına katkılarını değerlendirir
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Cerh ve tadil ile ilgili temel kavramlar
2. Hafta Ravilerin adalet ile ilgili kusurları
3. Hafta Ravilerin zabıt ile ilgili kusurları
4. Hafta Cerh ve Ta'dîl Sebebinin Açıklanması
5. Hafta Cerh lafızları
6. Hafta Tadil lafızları
7. Hafta Cerh ve Ta'dîlin tearuzu meselesi
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Ravileri değerlendirmede öznellik sorunu
10. Hafta Sika ve zayıf olması konusunda ihtilaf edilen raviler
11. Hafta Sika ravileri ihtiva eden kitaplar
12. Hafta Zayıf ravileri ihtiva eden kitaplar
13. Hafta Cerh ve tadil literatürünün türleri ve gelişimi
14. Hafta Cerh ve tadil literatüründeki verilerin aktüel değeri
Kaynaklar
Başaran, Selman, “İbn Hazm’ın Kütüb-i Sitte’ye Bakışı”, İslâmî Araştırmalar, 1988, cilt: II, sayı: 6, s. 7-21. Erul, Bünyamin, Sahabe Döneminde “Tekzib” Olgusu ve Tekzibin Mahiyeti : Rivayetlerdeki Tekzîb İfadelerinin Anlamı Üzerine Bir İnceleme, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, cilt: XXXIX, sayı: , s. 455-489 Gürler, Kadir, Cerhin Gıybet Olup Olmadığı Yönündeki Tartışmalara Eleştirel Bir Katkı, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi _ [www.dinbilimleri.com], 2004, cilt: IV, sayı: 3, s. 34-48 İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullah b. Müslim ed-Dîneverî, Te’vîlu Muhtelifi’l-Hadis, (Tah. Muhammed Zehrâ en-Neccâr), Dâru’l-Cîl, Beyrut, 1393/1972. Keskin, Yusuf Ziya, İbn Ebî Hâtim (v. 327/938) ve “el-Cerh ve’t-Ta’dîl”indeki Metodu, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: VII, sayı: 1, s. 5-29; Koçyiğit, Talat, İslâm Hadisinde İsnad ve Hadis Râvilerinin Cerhi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1961, cilt: IX, sayı: , s. 47-57 Sezgin, M. Fuad, Buhârî’nin Kaynakları, Kitâbiyât Yay. Ank.ara, 2000 Ulu, Arif, Cerh ve Ta‘dil Kriteri Olarak Ehl-i Sünnet ve Ehl-i Bidat , Dinî Araştırmalar, 2006, cilt: VIII, sayı: 24, s. 133-142.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 1 63 63
Ödev 2 1 70 70
Final 1 3 3
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0