Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Düşüncesinde Tasavvuf TİB547 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Müstakil bir ilmi disiplin olarak tasavvufun kendine has özelliklerini belirleyerek İslam düşünce geleneği içerisindeki yerini tespit etmek. Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kavramak.
Dersin İçeriği Tasavvufun temel meselelerini öğrenme
Ders Öğrenme Kazanımları - Müstakil bir ilmi disiplin olarak tasavvufun kendine has özelliklerini kavrama.
- Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini öğrenme.
- Tasavvufun İslam düşünce geleneği içerisindeki yerini kavrama.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta İslam’ın ihsan boyutundan yorumu (şeriat, tarikat, hakikat, fıkh-ı batın)
2. Hafta Tasavvufî düşüncede zahir-batın/sûret-mânâ paradoksu
3. Hafta Tasavvufî düşüncede marifet ve kendini bilme
4. Hafta Sufilerin rûhani mîracı: Seyr u süluk
5. Hafta Sûfilerin tecrübe ettiği haller ve makamlar ve bunların psikolojik tezahürleri
6. Hafta Sûfî düşüncede aşk yolu
7. Hafta Tasavvufi düşüncede ru’yet-hicab paradoksu
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Sufilerin zühd anlayışı
10. Hafta Sûfilerin vahdet anlayışı
11. Hafta Tasavvufun diğer İslami ilimler ile münasebeti
12. Hafta Tasavvufun diğer İslami ilimler ile münasebeti
13. Hafta Tasavvufun İslam düşünce geleneği içerisindeki yeri
14. Hafta Tasavvufî tecrübenin dini tecrübe açısından değeri
Kaynaklar
Gazali, el-Munkız mine’d-Dalâl, MEB. Yay. İstanbu 1993. Abdullatif Tüzer, Dini Tecrübe ve Mistisizm, Dergah Yay. İstanbul 2006. Ebu’l-Alâ Afifi, Fususü’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar, İz Yay. İstanbul 2001. İbn Haldun, Şifâu’s-Sail, Dergah Yay, İstanbul 1993. Michel Chodkiewicz, Sahilsiz Bir Umman, Gelenek Yay. İstanbul 2002. Mahmut Erol Kılıç, İbnü’l-Arabî Düşüncesine Giriş,Sufi Yay. İstanbul 2009.
Kemal Sayar, Sufi Psikolojisi, İnsan Yay. İstanbul 1999. Walter T. Stace, Mistisizm ve Felsefe, İnsan Yay. İstanbul 2002.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 2 35 70
Ödev 2 2 38 76
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0