Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Kelamında Nübüvvet ve Mead TİB545 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Kelam İlminin nübüvvet bahisleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriği Nübüvvetle ilgili meselelerin öğrenilmesi
Ders Öğrenme Kazanımları - Kelam ilminin Nübüvvet ve meâd meselelerini bilme
- Konu ile ilgili tartışmaları kavrama
- Nübüvvetle ilgili meselelerin günümüzdeki izdüşümleri
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Erken dönemde nübüvvet ve mead Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
2. Hafta Vahyin mahiyeti Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
3. Hafta İsbatı nübüvvet Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
4. Hafta Akıl- vahiy Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
5. Hafta Ekollerin mucizeye yaklaşımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
6. Hafta Mucize Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Ekollerin mucizeye yaklaşımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
8. Hafta Ara sınav Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Matüridiyenin nübüvvete yaklaşımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
10. Hafta Mutezilenin nübüvvete yaklaşımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
11. Hafta Eşariyyenin nübüvvete yaklaşımı
12. Hafta Semiyyat bahisleri Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Semiyyat bahisleri Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Nübüvvetle ilgili meselelerin günümüzdeki izdüşümleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
Kaynaklar
Razi, İsmetu’l-Enbiya Kadı Abdülcebbar, el-Muğni Matüridi, Kitabu’t-Tevhid İbn Furek, el- Mücerred Tdv İslam ansiklopedisi, İlgili makaleler
Ebu Hanife, “İmam Azam’ın Beş Eseri”, Çev. Mustafa Öz, İst. Kalem Yay. ;Ömer Nesefi, “Akaid”,Beyrut 2005; Eş’ari, “Makalatu’l-İslamiyyin”, İstanbul 1928; Fahreddin Razi, “Kelam’a Giriş”, çev. Hüseyin Atay, Ankara; Ebu’l-Hasen Eş’âri, “Makâlatu’l-İslamiyyîn”, Kahire 1950; Ebu’l-Hasen Eş’âri, “Risâle fî İstihsâni’l-Havd fî İlmi’l-Kelâm”, Beyrut 1952; Fethullah Huleyhf, “Kitabu’t-Tevhid Mukaddimesi”, Beyrut 1970; Ebû Hâmid Muhammed Gazzâlî, “el-İktisad fi’l-İtikâd”, Beyrut 1969; İsmail Hakkı İzmirli, “Yeni İlmi Kelâm”, İst. Ankara 1981; Kâdı Abdulcebbâr, “Şerhu Usûli’l-Hamse”, Kahire 1988; Ebû Mansur Maturîdi, “Kitabu’t-Tevhîd Tercümesi”, çev. Bekir Topaloğlu, TDV Yay. 2002 Ank. En-Nesefî, “Tabsiretu’l-Edille fî Usûlid’-Dîn”, Thk. Hüeyin Atay,-Ş.Ali Düzgün, DİB Yay. Ank. 2003; Şehristani, “El Milel ve’n-Nihal”, Kahire ty.; İrfan Abdulhamit, “İtikadi İslam Mezhepleri”, İst. 1983; M.M. Şerif, “İslam Düşüncesi Tarihi”, İst. 1990-91, Sönmez Kutlu, “İmam Maturidi ve Maturidilik”, Ankara 2004; Saim Kılavuz, “Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş”, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014; Şerafettin Gölcük-Süleyman Toprak, “Kelam Tarih,Ekoller, Problemler”, Tekin Yay. 7. Baskı Konya 2012; Abdulkahir Bağdadî, “Usûlu’d-Dîn”, İst. 1928; S.Şerif Cürcânî, “Ta’rifât”, İst. 1265; S.Şerif Cürcânî, “Şerhu’l-Mevâkıf,” Kahire 1325; Süleyman Uludağ, “İslam Düşüncesinin Yapısı” (Selef, Kelam, Tasavvuf, Felsefe), İstanbul 1985; S. En-Neşşar, “İslam'da Felsefi Düşüncenin Doğuşu”, İstanbul 1999; Furat Akdemir, Dinin Kaynağı Sorunu, Araştırma Yasyınları Ankara 2019İ Furat Akdemir, Vahyin Allah Tasavvuru, Araştırma Yayınları Ankara 2019; Furat Akdemir, fetanet Sıfatı Bağlamında Hz. Muhammedin Örnekliği Meselesi, İlahiyat Yayınları Ankara 2018.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 Ölçme Yöntemi
PY1 5 5 5 5 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 2 35 70
Ödev 2 2 38 76
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0