Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Dönem Kelamı TİB553 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı İslam düşüncesinin üç sac ayağından biri olan Kelam ilminin teşekkül dönemi ve sistemleşme aşamasını incelemek Kelam ilminin metodolojisini, içeriklerini ve kendine has özelliklerini belirleyerek İslam düşünce sisteminde yerini tespit etmek. Erken devir fikri tartışmalarını tanıyıp ekolleşme süreçlerini tahlil edebilmek
Dersin İçeriği Kelam ilminin temel problemlerinin kavrama
Ders Öğrenme Kazanımları - Kelam ilminin doğuşu ve sistemleşme aşamasını kavrama
- Erken dönem tartışmalarını kavrama
- Kavramların teşekkülünü kavrama
- Ekollerin metodolojik farklılıklarını öğrenme
- İlk dönem ulemasının kaynakları ele alış tarzını gözlemleme
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Akaidden Kelama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Bilgi bahsi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
3. Hafta İsbatı Vacip Delilleri Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta İlk dönem Kozmolojisi Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Zat Sıfat ilişkisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
6. Hafta İlim sıfatı, İrade, kudret ve Tekvin Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Halku Ef’ali İbad Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Kader, rızık, ecel Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Husun Kubuh, Salah Aslah Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
11. Hafta Nübüvvat (Akıl vahiy, mucize, peygamberin özellikleri…) Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Semiyyat (Kıyamet alametleri, Kabir hayatı, ba’s, mahşer, cennet cehennem )
13. Hafta İman- Küfür, İmamet bahisleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
14. Hafta İmamet bahisleri Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
Kaynaklar
İmam-ı A'zam Numan b. Sabit Bağdadi Ebû Hanife, 150/767; şerh Ebü'l-Hasan Ali el-Kari; Fıkh-ı Ekber, el-Menhecü’l-Ezher Aliyyü’l-Kari şerhi / İmam-ı A'zam Numan b. Sabit Bağdadi Ebû Hanife, 150/767; şerh Ebü'l-Hasan Ali el-Kari; tercüme Yunus Vehbi Yavuz. -- 3. bs. -- İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981/1401 İmam Eş’ari, el-İbâne an-Usûli’d-Diyâne. / Ebü'l-Hasan İbn Ebû Bişr Ali b. İsmail b. İshak Eş'ari, 324/936; dirase ve tahkik Abbas Sabbâğ. -- Beyrut: Dârü'n-Nefâis, 1994/1414 İmam Matüridi, Kitabu’t-Tevhid Tercemesi, İmam Matüridi, terc. Bekir Topaloğlu, İstanbul 2002, İsam yay. Kadı Abdulcebbar, el-Muğni el-Mugni fî ebvabi't-tevhid ve'l-adl. / Ebü'l-Hasan Abdülcebbar b. Ahmed Kadi Abdülcebbar, 415/1025; thk. İbrahim el-Ebyari. -- Kahire: ed-Darü’l-Mısriyye, 1963; S.Şerif Cürcânî, “Şerhu’l-Mevâkıf,” Kahire 1325; Süleyman Uludağ, “İslam Düşüncesinin Yapısı” (Selef, Kelam, Tasavvuf, Felsefe), İstanbul 1985; S. En-Neşşar, “İslam'da Felsefi Düşüncenin Doğuşu”, İstanbul 1999; Furat Akdemir, Dinin Kaynağı Sorunu, Araştırma Yasyınları Ankara 2019İ Furat Akdemir, Vahyin Allah Tasavvuru, Araştırma Yayınları Ankara 2019; Furat Akdemir, fetanet Sıfatı Bağlamında Hz. Muhammedin Örnekliği Meselesi, İlahiyat Yayınları Ankara 2018.
Montcomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Himi Demir; Delil ve İstidlalin Mantıki Yapısı / İlk Dönem Sunni Kelam Örneği, İSAM / M. M. Şerif, Mustafa Armağan İslam Düşüncesi Tarihi. / ed.. İstanbul : İnsan Yayınları, 1991.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Ölçme Yöntemi
PY1 5 5 5 5 5 5 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 2 35 70
Ödev 2 2 38 76
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0