Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı'da Tasavvuf Siyaset İlişkisi TİB550 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Osmanlı düşünce tarihinde siyasi sistem ile metafizik temelleri olan tasavvuf geleneği arasındaki ilişkilerin kavratılması.
Dersin İçeriği Osmanlı düşünce tarihinde siyasi sistem ile metafizik temelleri olan tasavvuf geleneği arasındaki ilişkilerin kavratılması.
Ders Öğrenme Kazanımları - İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
- Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
- Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Osmanlı dönemi tasavvuf düşüncesine genel giriş
2. Hafta Osmanlı’da tasavvuf ilminin dini ve toplumsal hayata etkisi
3. Hafta Tasavvuf düşüncesi ve kurumları etrafında ortaya çıkan tartışmalar: Vahdet-i vücud münakaşaları, sema-devran tartışmaları
4. Hafta Tasavvuf ile Osmanlı siyaset geleneği arasındaki ilişkiler
5. Hafta Sûfî çevreler ve yönetici kesim arasındaki uyum ve gerilim
6. Hafta Merkezileşme ve meclis-i meşâyih sürecinde devlet-meşayih münasebeti
7. Hafta Devlet-tarikat, padişah-meşayih ilişkilerinden örnekler
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Devlet-tarikat, padişah-meşayih ilişkilerinden örnekler
10. Hafta Devlet-tarikat, padişah-meşayih ilişkilerinden örnekler
11. Hafta Devlet-tarikat, padişah-meşayih ilişkilerinden örnekler
12. Hafta Devlet-tarikat, padişah-meşayih ilişkilerinden örnekler
13. Hafta Devlet-tarikat, padişah-meşayih ilişkilerinden örnekler
14. Hafta Devlet-tarikat, padişah-meşayih ilişkilerinden örnekler
Kaynaklar
Reşat Öngören, Osmanlılarda Tasavvuf, İz Yayıncılık, İstanbul 2003 Hür Mahmut Yücer, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf, İnsan Yay., İstanbul 2003 İrfan Gündüz, Osmanlılarda Devlet / Tekke Münasebetleri, Seha Neşriyat
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 1 74 74
Ödev 2 1 73 73
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0