Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fukahanın Hadis Metodolojisi TİB549 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Hanefî, Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerinin imamları başta olmak üzere fukahânın hadis/sünnet anlayışını ve bu anlayışlar arasındaki farklılıkları tespit etmek
Dersin İçeriği Haberin Tanımı ile Fıkıh Usûlü ve Hadis Usûlündeki İhtilafların Karşılaştırılması
Ders Öğrenme Kazanımları - Usulcülerin hadis anlayışını kaynaklarıyla birlikte öğrenme
- Usulcülerin sünnete bakışındaki metodoloji farklarını kavrama
- Farklı hadis metodolojisinin pratik hayattaki yansımalarını tespit etme
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Haberin Tanımı
2. Hafta Haber Teorisinin Tarihî Gelişimi
3. Hafta Haberin Taksimi: Kesin Doğru Olan Haberler
4. Hafta Kesin Yalan Olan Haberler
5. Hafta Doğru veya Yalan Oluşu Kesin Olarak Bilinmeyen Haberler
6. Hafta Mütevâtir Haber ve Bilgi Değeri
7. Hafta Ahâd Haber ve Bilgi Değeri
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta İslam Tarihinde Muhaddislerin ve Fukaha’nın Konumu
10. Hafta Fukaha ve Hadis
11. Hafta Fıkıh Usûlünün Hadis İlmine Olan Katkısı
12. Hafta Fıkıh Usûlü İle Hadis Usûlü Arasındaki Benzerlikler
13. Hafta Fıkıh Usûlü ve Hadis Usûlündeki İhtilafların Karşılaştırılması
14. Hafta Fıkıh Usûlü ve Hadis Usûlündeki İhtilafların Karşılaştırılması
Kaynaklar
Serahsî, Usûlü‘s-Serahsî, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1993. Cessâs, el-Fuṣûl fi’l-uṣûl (nşr. Uceyl Câsim en-Neşemî), Kuveyt, 1994. Debûsî, Taḳvîmü’l-edille fî uṣûli’l-fıḳh (nşr. Halîl Muhyiddin el-Meys), Beyrut, 2001. Pezdevî, Usûlü’l-Pezdevî (nşr. Muhammed el-Mu‘tasım-Billâh el-Bağdâdî), İbrâhîm b. Alî eş-Şîrâzî, el-Mühezzeb fî fıkhi’l-İmâm eş-Şâfiʿî (nşr. Muhammed ez-Zühaylî, Dımaşk, 1996. Cüveyni, el-Burhân fî usûli’l-fıkh (nşr. Abdülazîm ed-Dîb), Devha, 1979. Gazâlî, el-Mustasfâ fî ʿilmi’l-usûl, Bulak, 1904. Bâcî, İhkâmü’l-fusûl fî ahkâmi’l-usûl, Beyrut, 1987. Âmidî İhkâm fî usûli’l-ahkâm, Beyrut, 1985. Fahrüddin er-Râzî, el-Maḥsûl (thk. Tâhâ Câbir el-Alvânî), Riyad, 1981. İbn Kudame, el-Muğnî (nşr. Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî, Abdülfettâh Muhammed el-Hulv, Kahire, 1991. Beydâvî, Minhâcü’l-vüsûl ilâ ilmi’l-usûl, Kahire, h. 1326.
Yusuf el-Karadâvî, Sünneti Anlamada Yöntem (trc. Bünyamin Erul), İstanbul: Nida Yayıncılık, 2013. İsmail Hakkı Ünal, İmam Ebu Hanifenin Hadis Anlayışı ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2012. Mehmet Özşenel, Ebû Yûsuf’un Hadis Anlayışı, İstanbul: Klasik Yayınları, 2011. Mehmet Özşenel, Arz Yöntemi Özelinde Hanefi Hadis Anlayışının Teşekkülü, İstanbul: İFAV Yayınları, 2018. Hüseyin Güleç, Şafii Mezhebinde Hadisin Kaynak Değeri, İstanbul: Tayf Yayıncılık, 2015. Ramazan Özmen, Hanbelî Usûlcülerinin Hadis Metodolojisi, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2018. Recep Özdemir, “İmâm Mâlik’in Fıkhında ‘Sünnet’ Kavramı”, EKEV Akademi Dergisi, 2016, XX, sy. 67, s. 333-350.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 2 35 70
Ödev 2 2 38 76
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0