Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fukahanın Hadis Metodolojisi | TİB549 | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hanefî, Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerinin imamları başta olmak üzere fukahânın hadis/sünnet anlayışını ve bu anlayışlar arasındaki farklılıkları tespit etmek |
Dersin İçeriği | Haberin Tanımı ile Fıkıh Usûlü ve Hadis Usûlündeki İhtilafların Karşılaştırılması |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Usulcülerin hadis anlayışını kaynaklarıyla birlikte öğrenme - Usulcülerin sünnete bakışındaki metodoloji farklarını kavrama - Farklı hadis metodolojisinin pratik hayattaki yansımalarını tespit etme |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Haberin Tanımı | |
2. Hafta | Haber Teorisinin Tarihî Gelişimi | |
3. Hafta | Haberin Taksimi: Kesin Doğru Olan Haberler | |
4. Hafta | Kesin Yalan Olan Haberler | |
5. Hafta | Doğru veya Yalan Oluşu Kesin Olarak Bilinmeyen Haberler | |
6. Hafta | Mütevâtir Haber ve Bilgi Değeri | |
7. Hafta | Ahâd Haber ve Bilgi Değeri | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | İslam Tarihinde Muhaddislerin ve Fukaha’nın Konumu | |
10. Hafta | Fukaha ve Hadis | |
11. Hafta | Fıkıh Usûlünün Hadis İlmine Olan Katkısı | |
12. Hafta | Fıkıh Usûlü İle Hadis Usûlü Arasındaki Benzerlikler | |
13. Hafta | Fıkıh Usûlü ve Hadis Usûlündeki İhtilafların Karşılaştırılması | |
14. Hafta | Fıkıh Usûlü ve Hadis Usûlündeki İhtilafların Karşılaştırılması |
Serahsî, Usûlü‘s-Serahsî, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1993. Cessâs, el-Fuṣûl fi’l-uṣûl (nşr. Uceyl Câsim en-Neşemî), Kuveyt, 1994. Debûsî, Taḳvîmü’l-edille fî uṣûli’l-fıḳh (nşr. Halîl Muhyiddin el-Meys), Beyrut, 2001. Pezdevî, Usûlü’l-Pezdevî (nşr. Muhammed el-Mu‘tasım-Billâh el-Bağdâdî), İbrâhîm b. Alî eş-Şîrâzî, el-Mühezzeb fî fıkhi’l-İmâm eş-Şâfiʿî (nşr. Muhammed ez-Zühaylî, Dımaşk, 1996. Cüveyni, el-Burhân fî usûli’l-fıkh (nşr. Abdülazîm ed-Dîb), Devha, 1979. Gazâlî, el-Mustasfâ fî ʿilmi’l-usûl, Bulak, 1904. Bâcî, İhkâmü’l-fusûl fî ahkâmi’l-usûl, Beyrut, 1987. Âmidî İhkâm fî usûli’l-ahkâm, Beyrut, 1985. Fahrüddin er-Râzî, el-Maḥsûl (thk. Tâhâ Câbir el-Alvânî), Riyad, 1981. İbn Kudame, el-Muğnî (nşr. Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî, Abdülfettâh Muhammed el-Hulv, Kahire, 1991. Beydâvî, Minhâcü’l-vüsûl ilâ ilmi’l-usûl, Kahire, h. 1326. |
Yusuf el-Karadâvî, Sünneti Anlamada Yöntem (trc. Bünyamin Erul), İstanbul: Nida Yayıncılık, 2013. İsmail Hakkı Ünal, İmam Ebu Hanifenin Hadis Anlayışı ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2012. Mehmet Özşenel, Ebû Yûsuf’un Hadis Anlayışı, İstanbul: Klasik Yayınları, 2011. Mehmet Özşenel, Arz Yöntemi Özelinde Hanefi Hadis Anlayışının Teşekkülü, İstanbul: İFAV Yayınları, 2018. Hüseyin Güleç, Şafii Mezhebinde Hadisin Kaynak Değeri, İstanbul: Tayf Yayıncılık, 2015. Ramazan Özmen, Hanbelî Usûlcülerinin Hadis Metodolojisi, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2018. Recep Özdemir, “İmâm Mâlik’in Fıkhında ‘Sünnet’ Kavramı”, EKEV Akademi Dergisi, 2016, XX, sy. 67, s. 333-350. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | Ölçme Yöntemi |
---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
Ödev 1 | 2 | 35 | 70 |
Ödev 2 | 2 | 38 | 76 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6,0 |