Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Mezhepler Tarihi Kaynakları TİB554 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bağımsız bir ilmi disiplin olarak İtikadi İslam Mezhepleri Tarihinin kaynaklarını, metodolojisini, içeriklerini ve kendine has özelliklerini belirleyerek İslam düşünce sisteminde yerini tespit etmek. İtikadi İslam Mezhepleri Tarihinin kaynaklarını, yöntemlerini öğrenmek.
Dersin İçeriği İtikadi İslam Mezhepleri ve Din ile İlişkisi
Ders Öğrenme Kazanımları - Bağımsız bir ilmi disiplin olarak İtikadi İslam Mezhepleri Tarihinin kaynaklarını ve metodoljisini kavrama
- İtikadi İslam Mezhepleri Tarihinin diğer İslami ilimlerle ilişkisini öğrenme
- İtikadi İslam Mezhepleri Tarihinin doğuş sebepleri ve temel özellikleri
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta İtikadi İslam Mezheplerinin, Tanım, amaç ve kısa Tarihi Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta İtikadi İslam Mezhepler Tarihinin, Temel Kavramları Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta İtikadi İslam Mezhepler Tarihinin Yöntemi ve Temel Özellikleri Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta İtikadi İslam Mezhepleri ve Din ile İlişkisi Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta İtikadi İslam Mezhepler Tarihinin Kaynakları ve Temel Özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
6. Hafta Şehristani; el-Milel ve’n-Nihal Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Eş’ari; Makalatü’l-İslamiyyîn Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta İbn Hazm; el-Fasl Sûfilerin vahdet anlayışı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
10. Hafta Kâdi Abdu’l-Cebbâr; Fazlü’l-İ’tizâl
11. Hafta Kummi ve Nevbahti; Şii Fırklar, Kitabu’l-Makalat ve’l-Firak- Firaku’ş-Şia Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta en-Nesefi, Eb’u Muti’; Kitabü’r-Red asla’l-Bida’; el-Kalhati; el-Firaku’l-İslamiyyin Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta El-Irakî; Sapıklarla Dinsizlerin Çeşitli Mezhepleri; İbnü’l-Cevzi; Telbisu’l-İblis Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Maturidi: Kitabü’t-Tevhid Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
Kaynaklar
Eş’ari, Ebu’l Hasen. (1980). Makalatu'l-İslamiyyirı ve İhtilafu'l-Musallin, Nşr. Helmut Ritter, Weisbaden. Bağdâdî, A.(1991).Mezhepler Arasındaki Farklar, terc. E. Ruhi Fığlalı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Şehristânî, Ebu’l-Feth Muhammed b. Abdilkerîm(1994). El-Milel ve’n-Nihal, thk. Ebu Abdillah es-Saîd el-Mendûh, Müessesetu’l-Kutubi’s-Sekâfiyye. Beyrut. Hasan Onat-Sönmezz Kutlu; İslam Mezhepler Tarihi, Ankara, 2014 Grafiker; Muhammed Riza El-Muzaffer, Şia İnançlari (Akaidu'l-İmamiyye), Çev. A.Gölpinarli, İst-1978 Ebu Cafer Muhammed B. Ali B. Babveyh El-Kummi "Şeyh Saduk", Risaletu'l-İtikadati'l-İmamiyye, (Şii İmamiyye'nin İnanç Esaslari), Çev. Doç.Dr.E.Ruhi Fığlalı, Ank-1978 (Auif.Yay.No141) Murtaza'l-Askeri, Abdullah B. Saba Masali (Bir Yalancinin Düzmeleri), Çev. A.Gölpinarli, İst-1974; Furat Akdemir, Dinin Kaynağı Sorunu, Araştırma Yasyınları Ankara 2019İ Furat Akdemir, Vahyin Allah Tasavvuru, Araştırma Yayınları Ankara 2019; Furat Akdemir, fetanet Sıfatı Bağlamında Hz. Muhammedin Örnekliği Meselesi, İlahiyat Yayınları Ankara
E.R. Fığlalı; Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İst. 1996. Cevad Meşkur, Mezhepler Tarihi Sözlüğü, Ankara 2011.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 Ölçme Yöntemi
PY1 5 5 5 5 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 2 35 70
Ödev 2 2 38 76
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0