Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Konulu Meal/Tefsir Dersleri TİB510 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Kur’an-ı Kerim meallerinin Kur’an manalarını anlamada sağladığı imkanın farkına varmak, bir konunun Kur’an-ı Kerimde nasıl araştırılacağı becerisini elde etme
Dersin İçeriği Tercüme ve meal meselesi ele alınır. Değişik mealler incelenir. Mealler aralarındakı farklar ortaya konulur.
Ders Öğrenme Kazanımları - Tefsir, tercüme, meal ve aralarındaki farkları kavrar.
- Kur’an’ın edebî i’cazı yönünden mealleri değerlendirebilir.
- Meallerde görülen sorunları ve sebeplerini bilir.
- Bir konuyla ilgili ayetleri nasıl bulacağını bilir, Kur’an merkezli araştırma yapabilme kabiliyeti kazanır.
- Bazı sure ve ayetlerin Türkçe anlamlarını mealler çerçevesinde değerlendirir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Tefsir, tercüme, meal ne demektir? Aralarındaki farklar nelerdir?
2. Hafta Tercüme çeşitleri, Kur’an-ı Kerim’in edebî i’cazı bağlamında tercümesinin imkanı
3. Hafta Kur’an-ı Kerim’in ilk çevirileri, Türkiye’de meal çalışmaları
4. Hafta İ’rab bakımından meallerde görülen farklılıklar
5. Hafta Müteşabih ayetlerin meallerde çevirilerinin karşılaştırılması
6. Hafta Kur’an-ı Kerimde deyimsel ifade ve kalıpların meallerde çevirisi
7. Hafta Çokanlamlılık ve meallere yansıması
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Bazı meallerin kullanılan dil bakımından değerlendirilmesi
10. Hafta Mukayeseli meal tahlilleri “Fatiha Suresi” örneği
11. Hafta Mukayeseli meal tahlilleri kısa sureler
12. Hafta Mukayeseli meal tahlilleri Mülk Suresi
13. Hafta Konulu tefsir tanımı, tarihçesi
14. Hafta Konulu tefsirde araştırma yöntemi
Kaynaklar
Suyutî, Celâlüddin, el-‘Itkân fî ‘Ulûmi’l-Kur’an; Zerkeşî, Bedrüddin, el-Burhân fî ‘Ulûmi’l-Kur’an; DEMİRCİ, Muhsin, Konulu Tefsire Giriş; GÜMÜŞ, Sadrettin, “Cumhuriyet Döneminde (1923-1960) Meal Çalışmaları”, FSM İlmi Araştırmalar Dergisi Sayı: 5, (Bahar 2015); AYDIN, Muhammed, “Kur'an Meallerin'de İ'rab Bağlamındaki Tercüme Problemleri” Kur’ân Mealleri Sempozyumu (1), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2007 , HACIMÜFTÜOĞLU, Nasrullah, Kur'an'ı Anlamada Dilin Gücü, EKEV Akademi Dergisi c. III sy. 2 (Güz 2001).
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 1 70 70
Ödev 2 1 70 70
Final 1 3 3
Uygulama 1 7 7
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0