Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cultural History UE215 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Sınıfta yüzyüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Sosyo-kültür yapının temel felsefesini ve bu felsefeyi hayata geçiren temel kurumları incelemektir.
Dersin İçeriği Kültür tanımları, Türk sosyal ve kültürel araştırmalarının metod ve teknikleri, saha araştırması teknikleri, kültürel araştırmalarda karşılaşılan problemler ve çözümleri, kültür araştırmalarında izafiyet, objektiflik, araştırma raporu hazırlaması, değerlendirme teknikleri dersin konularıdır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Kültür olgusunun, iletişim, sanat, düşüncelerin evrimi, siyasal ve sosyal olaylar çerçevesinde yer aldığı önemi keşfedebilecek.
- Kültürün ve kültürel etkinliklerin oluşumunu, işleyişini, evrimini ve değişimini ilkçağlardan başlayarak günümüze dek nasıl gerçekleştiğini genel hatlarıyla açıklayabilecek.
- İnsanlık tarihinde bilimsel ve düşünsel evrimin aşamalarını betimleyebilecek.
- Bilim, düşünce ve sanat adamlarının ve akımlarının insanlık kültürüne nasıl yön verdiğini yorumlayabilecek.
- Sanatsal etkinliklerin işlevlerini ve özelliklerini tarihsel evrim süreçleri içinde tanımlayabilecek.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Kültür kavramı üzerine genel değerlendirmeler, kültür tanımları.
2. Hafta Kültürel yayılma, toplumların bakış açıları ve tarih.
3. Hafta Türk kültürünün ortaya çıkışı; tarih ve coğrafya.
4. Hafta Türk sosyo-kültür yapısının temel kurumları.
5. Hafta “Medeniyet” kavramı ve Türk toplumuna girişi.
6. Hafta Tarih ve ideoloji / Türk tarihine bakışlar.
7. Hafta Ara Sınav.
8. Hafta Türk Kültürü tarihi yazıcılığı.
9. Hafta Türk tarihçiliğinde özgün bakışlar.
10. Hafta Özgün bakış açısının kaynakları.
11. Hafta Türk kültür tarihinde Türkçenin yeri.
12. Hafta Türk siyaset kurumu, Türk devlet anlayışında Türkçenin yeri.
13. Hafta Araştırma teknikleri ve basamakları, anket hazırlama.
14. Hafta Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Baydur, Suat Yakup (1964), Dil ve Kültür, Ankara, TDK Yay. Baykara, T., (2001). Türk Kültür Tarihine Bakışlar, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları. Baykara, Tuncer (2003), Türk Kültürü, İstanbul, IQ Yay. Divitçioğlu, S., (2000). Kök Türkler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Divitçioğlu, S., (2000). Kök Türkler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Gumilev, L. N. (2002), Eski Türkler, İstanbul, Selenge Yay. Güngör, E., (2000). Tarihte Türkler, İstanbul: Ötüken Yayınları. Güvenç, Bozkurt (1997), Türk Kimliği, İstanbul, Remzi Kitabevi. Kafesoğlu, İ., (1989). Türk Milli Kültürü, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Kafesoğlu, İbrahim (1977), Türk Millî Kültürü, Ankara, Türk Kültürünü Araş. Enst. Kaplan, Mehmet (2002), Kültür ve Dil, İstanbul, Dergâh Yay. Ögel, B., (1997). Türk Kültürünün Gelişme Çağları I, II, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ögel, B., (1997). Türk Kültürünün Gelişme Çağları I, II, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ögel, Bahaeddin (1988), İslâmiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Ankara, TTK Yay. Ötüken Neşriyat. Özakpınar, Y., (1997). Kültür ve Medeniyet Anlayışları ve Bir Medeniyet Teorisi, İstanbul: Rasonyi, Laszlo (1971), Tarihte Türklük, Ankara, Türk Kültürünü Araş. Enst. Togan, Zeki Velidi (1970), Umumî Türk Tarihine Giriş, İstanbul, Enderun Yay. Türkdoğan, O., (1995 ). Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi, İstanbul: M.E.B. yayınları. Türkdoğan, Orhan (2006), Etnik Sosyoloji, İstanbul, Timaş Yay.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 26,5 26,5
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 76,5
Dersin AKTS Kredisi 3,0