Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
History and Philosophy of Science UE201 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Sınıfta ders anlatımı.
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bilim tarihi ve felsefesindeki temel kavramların gelişim ve dönüşümleri üzerinde yoğunlaşılması, öğrencilerin söz konusu kavramları tanıması, eleştirel bir yaklaşımla irdelemeleri, çözümlemeleri ve bunlarla ilgili kendi özgün sentezlerini oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bilim tarihi ve felsefesindeki temel kavram ve tartışma başlıklarının interdisipliner bir yaklaşımla analiz edilmesi. •Kültür, teknoloji, bilim ve felsefe kavramlarına giriş. •Mezopotamya’da Bilim•Antik Yunanda: Bilim ve Felsefe•Ortaçağ Avrupası ve Skolastik Felsefe. •İslam Kültür Coğrafyasında Bilim ve felsefe: İbn’i Haldun. •Rönesans Avrupası’nda Bilim ve Felsefe. •Aydınlanma ve Pozitivizm Çağında; Bilim Felsefesi •Viyana Çevresi •Karl R. Popper: Bilimsel Araştırmanın Mantığı •Imre Lakatos: Bilimsel Araştırma Programlarının Yöntembilgisi. •Karl R. Popper: Yönteme Hayır. •Thomas s. Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı. •Willar v. O. Quine: Deneyciliğin İki Dogması.
Ders Öğrenme Kazanımları - Ogrenciler bilimin yapısını ve özelliklerini anlar
- Ogrenciler bilimsel yöntemi anlar
- Ogrenciler bilimsel çalışmaların tarihsel olarak gelişimini kavrar
- Ogrenciler bilimin insan ve toplum üzerindeki etkisini kavrar
- Ogrenciler bilimin doğası ve bilim tarihi ile ilgili konuları ders planlarında kullanır
- Ogrenciler farklı felsefi görüşleri değerlendirir
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Bilimle ilgili kavramlar:Ontoloji, epistemoloji, Bilim, bilimsel yöntem
2. Hafta Bilim felsefesi: Popper ve Kuhn
3. Hafta Bilim felsefesi: Lakatos ve Feyerabend
4. Hafta İlk uygarlıklarda bilim
5. Hafta Antik Grek dünyasında bilim
6. Hafta İslam Kültür Coğrafyasında Bilim ve felsefe: İbn’i Haldun
7. Hafta Ortaçağ Avrupası ve Skolastik Felsefe ve Bilim
8. Hafta Rönesans Avrupası’nda Bilim ve Felsefe
9. Hafta Aydınlanma ve Pozitivizm Çağında; Toplum ve Bilim Felsefesi
10. Hafta Ortaçağ da Türklerin bilime katkıları
11. Hafta Galileo ve çalışmaları
12. Hafta Einstein ve çalışmaları
13. Hafta Cumhuriyet döneminde bilim
14. Hafta Thomas Kuhn ve Lakatos
Kaynaklar
1.Tepdemir, H. G. & Unat, Y. (2008). Bilim Tarihi. Pegem Yayıncılık, Ankara 2.Sönmez, V. (2008). Eğitim Felsefesi. Anı Yayıncılık, Ankara 3.Sönmez, V. (2008). Bilim Felsefesi. Anı Yayıncılık, Ankara 4. Chambers, A. (2007). Bilim Dedikleri. (Çev. Hüsamettin Arslan) Vadi Yayınları, Ankara 5. Westfall, R. S. (1977). Modern Bilimin Oluşumu (Çev. İsmail Hakkı Duru) Tübitak Yayınları, Ankara. 6.Özlem, D. (1996). Felsefe ve Doğa Bilimleri. İnkılap Kitapevi, İstanbul 7.Yıldırım, C. (2002). Bilimin Öncüleri. Tübitak Yayınları, Ankara. 8.Harre, R. (1980). Büyük Bilimsel Deneyler (Çev. Sinan Kılıç). Tübitak Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 26,5 26,5
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 76,5
Dersin AKTS Kredisi 3,0