Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi II | AİB102 | 2. Yarıyıl | 30 + 0 | 1,0 | 1,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
Dersin Koordinatörü |
Öğr. Gör. Dr. Barış ÇATAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Siyasi alanda yapılan inkılâplar: Hilafetin kaldırılması, Cumhuriyetin ilanı. Yeni devletin kurulma/inşa edilme adımlarının atılması; Atatürk döneminde kurulan siyasi partiler ve siyasal olaylar. Cumhuriyet Halk Fırkası, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Cumhuriyet Fırka. Hükümet ve muhalefet arasındaki ilişkiler. Siyasal ve toplumsal hayatın demokratikleşmesi ve Türkiye’de çok partili sisteme geçişin sorunları; Hukuk alanında yapılan inkılâplar. Sosyal ve ekonomik hayatı düzenleyen inkılapların gerçekleştirilmesi; Eğitim alanında yapılan inkılâplar. Modern ve laik eğitim kurumlarının inşası; Kültür alanında yapılan inkılâplar. Ulus-devletin kuruluşu ve ulusal kültür arasındaki ilişki; Ekonomi alanında yapılan inkılâplar. Ulus-devletin kuruluşu ekseninden ekonominin yeniden düzenlenmesi. Yeni Türkiye ekonomisinin stratejileri ve uygulamaları; Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası I (1923-1930). Lozan Antlaşması (1923) ardından Türkiye’nin Avrupa devletleriyle olan ilişkileri; Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası II (1930-1938). Türkiye’nin Kıta Avrupası’ndaki totaliter rejimlerle ilişkili olarak Avrupa devletleriyle ilişkileri. Sovyetler Birliği ve ABD ile olan ilişkiler. Dış siyasetin sosyal ve entelektüel yaşama yansımaları; Atatürk İlkeleri - Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Laiklik; Atatürk İlkeleri - Halkçılık, Devletçilik, İnkılapçılık ve Bütünleyici İlkeler; Atatürk sonrası Türk Dış Politikası (1938-1960). İsmet İnönü’nün Cumhurbaşkanlığı. II. Dünya Savaşı ve Türkiye: Türk dış politikası, savaşın siyasal hayata ve toplumsal yaşama etkileri; II. Dünya Savaşı sonrası Türk siyasal hayatındaki değişimin özellikleri: Çok partili sistemin kurulması. Türkiye'de 1946 Seçimleri. Hükümet ile muhalefet arasındaki ilişki, Demokrat Parti'nin kuruluşu; İktidardaki Demokrat Parti (1950-1960): İç ve dış politikadaki dönüşüm. Soğuk Savaşın Sonu: Sovyetler Birliği'nin çöküşü, Almanya'nın birleşmesi, Yugoslavya'nın dağılması ve Türk iç ve dış politikalarına yansımaları. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Tarihi bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilir - Söz konusu bilim dalında ulaştığı bilgileri çeşitli bilimsel metotlar kullanarak değerlendirebilir. - Söz konusu bilim dalındaki değerlendirmelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir. - Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar - Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar. - Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur. - Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur. - Demokratik davranan, insanı seven ve insan haklarına saygılı bir yaşam anlayışını benimser. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Millî Mücadelenin ortaya çıkış süreci ile ilgili genel bir değerlendirme ve Kuva-yı Milliye Ruhunu Anlamak. Millî Mücadelenin İktisadi Kaynakları. Mustafa Kemal Paşa’yı Liderliğe Götüren Süreç ve Süreci Besleyen Dinamikler. | Ders Saati |
2. Hafta | Siyasi Temsil Meselesi, Millî Mücadele İle El Sıkışan Osmanlı Hükümeti ve Amasya Protokolü.Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in Açılışına Karşı Çıkanlar/İsyan Edenler. | Ders Saati |
3. Hafta | Emperyalizmin Türklerin Kaderine Müdahalesi: Sevres Antlaşması, Sevres Antlaşmasını Hazırlayan Gelişmeler, Antlaşmanın İmzalanması ve Tepkiler. | Ders Saati |
4. Hafta | Londra Konferansı: Konferansı Hazırlayan Gelişmeler; 1-Askeri Gelişmeler; Türk-Fransız Mücadelesi ve Mütareke, Birinci İnönü Muharebesi ve 2-Siyasi Başarılar; Türk-Rus Yakınlaşması, Gümrü Antlaşması. Ankara Yönetiminin Konferansa Davet Edilmesi ve Konferansta Yapılan İkili Antlaşmalar. | Ders Saati |
5. Hafta | Ankara İtilafnamesini Hazırlayan Gelişmeler: 1-Askeri Başarılar; İkinci İnönü Muharebesi, Eskişehir ve Kütahya Muharebeleri, Sakarya Muharebesi ve 2-Siyasi Başarılar; Moskova Antlaşması, Afganistan ve Kars Antlaşmaları, Fransız Kamuoyundaki ve Müslüman Ülkelerdeki Tepkiler. Ankara İtilafnamesinin İmzalanması, İtilafnameye Karşı Tepkiler ve Devletlerin Yeni Politikaları. | Ders Saati |
6. Hafta | Misak-ı Millînin Tescili Lozan: A-Konferansın Toplanmasının Nedenleri, 1-Siyasi Gelişmeler, 2-Askeri Başarılar; Başkomutanlık Meydan Muharebesi ve Mudanya Mütarekesi. Konferansa Davet ve Temsil Meselesinin Siyasi/Meşru Boyutları. | Ders Saati |
7. Hafta | Lozan’da Görüşülen Meseleler; Sınırlar, Azınlıklarla İlgili Meseleler, İktisadi ve Mali Meseleler. Lozan Antlaşması’nın Günümüz Açısından Değeri ve Değerlendirilmesi. | Ders Saati |
8. Hafta | Cumhuriyet Dönemi ve Türk İnkılabı A-Cumhuriyetin Kuruluşu; Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlanı, Halifeliğin Kaldırılması, Anayasa Hareketleri ve Çok Partili Hayat Geçiş Sürecinde Yaşananlar, | Ders Saati |
9. Hafta | Ara sınav | Ders Saati |
10. Hafta | İnkılaplar; Hukuk, Eğitim, Kültür, Sosyal ve Ekonomik alanda Yapılan İnkılaplar | Ders Saati |
11. Hafta | İlkeler; Türk İnkılabının Dayandığı Temel İlkeler ve Atatürk İlkeleri | Ders Saati |
12. Hafta | Atatürk Dönemi Dış Politikası, Dış Politikanın İlkeleri, 1923-1932 Dönemi Dış Politika Olayları, 1932-1938 Dönemi Dış Politika Olayları | Ders Saati |
13. Hafta | İnönü Dönemi Olayları ve II. Dünya Savaşı. II. Dünya Savaşı’ndan Sonra Türkiye’nin Durumu ve Soğuk Savaş Dönemi. | Ders Saati |
14. Hafta | İki Kutuplu Dünyadan Sonra Süper Gücün Egemenliği ve Türkiye. | Ders Saati |
Alpargu, Mehmet., Demir, Mustafa ve diğerleri, H., Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Değişim Yayınları, İstanbul, 2009 |
Yalçın, Semih ve diğerleri, Türk İnkılâp Tarihi ve Atatürk İlkeleri, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004 |
Turan, Mustafa, Millî Mücadelede Siyasi Çözüm Arayışları, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2005 |
Akdağ, Mustafa, Türkiye’nin İktisadi ve İçtimai Tarihi, c. II, İstanbul, 1974 |
Atılgan, Gökhan & Saraçoğlu, Cenk & Uslu, Ateş (Yay. Haz.), Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Siyasal Hayat, Yordam Kitap, İstanbul, 2015 |
Armaoğlu, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, cilt. I-II:1914-1995, İstanbul, 2005 |
Atatürk, Gazi Mustafa Kemal, Nutuk, cilt: I-III, İstanbul, 1973 |
Fromkin, David, Barışa Son Veren Barış, Modern Ortadoğu Nasıl Yaratıldı? 1914-1922, çev. Mehmet Harmancı, İstanbul, 1994 |
Kazım Karabekir, İstiklâl Harbimiz, İstanbul, 1988 |
Kinross, Lord, Atatürk, Bir Milletin Yeniden Doğuşu, İstanbul, 1988 |
Lewis, Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, çev. Metin Kıratlı, Ankara, 1984 |
Mardin, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri, 1895-1908, Ankara, 1964 |
Ortaylı, İlber, “Osmanlı Devleti ve Meşrutiyet”, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, cilt. IV, İstanbul, 1985, s.953-960 |
Özbaran, Salih, Tarih, Tarihçi ve Toplum, 3. Basım, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2005 |
Selek, Sabahattin, Anadolu İhtilâli, İstanbul, 1981 |
Tanör, Bülent, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980), İstanbul, 1999 |
Traverso, Enzo, Geçmişi Kullanma Kılavuzu, Tarih, Bellek, Politika, Çev. Işık Ergüden, Versus Kitap, İstanbul, 2009 |
Türk İnkılâp Tarihi, Genel Kurmay Harp Tarihi Yayınları, Ankara, 1973 |
Tüsiad, Tarih 1839-1939, İstanbul, 2006 |
Zürcher, Erik Jan, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Çev. Yasemin Saner Gönen, 17. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2004 |
Doküman | https://obstip.duzce.edu.tr |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 |
PY2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 |
PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 |
PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 1 | 28 | 28 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 30 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 1,0 |