Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi I | AİB101 | 1. Yarıyıl | 26 + 0 | 1,0 | 1,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Uzaktan eğitim |
Dersin Koordinatörü |
Öğr. Gör. Dr. Barış ÇATAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi okumanın amacı, inkılâp, ıslahat, Tanzimat, meşrutiyet gibi kavramların anlamları, söz konusu kavramaların birbirlerine olan benzerlikleri ve farklılıkları, bu kavramların tarihteki örnekleri ve kavramların içeriğine göre örneklerin analizi. Türk İnkılâbının tarihi temelleri anlamak bağlamında; Osmanlı Devleti’nin yaşadığı buhran, bu buhrana etki eden iç ve dış dinamikler, söz konusu dinamiklerin analizi ve Türk İnkılâbına etkileri. Osmanlı Devleti’nin varlığını korumaya yönelik olarak modernleşme çabaları, bu çabalar kapsamında Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet süreçleri, modernleşme sürecinin fikri alt yapısı ve bu bağlamdan olarak Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık fikir akımları, söz konusu fikir akımlarının Türk İnkılâbına ve günümüze etkileri. Osmanlı Devleti’nin çözülüş süreci, bu süreçte etkili olan siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel dinamikler, çözülüş sürecinde Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşması. Cumhuriyete geçişte ve öncesi Osmanlı döneminde “Şark Meselesi”, bu meselenin ortaya çıkışı, bu mesele dahilindeki devletlerin politikaları, bu politikaların Osmanlı Devleti üzerindeki etkileri, Cumhuriyete geçiş aşamasında/ Cumhuriyet’in ilk yıllarında “Şark Meselesi”. Mondros Mütarekesi’nin imzalanmasından sonra ortaya çıkan gelişmeler; Anadolu işgalleri, işgallere verilen tepki ve Milli Mücadelede ilk teşkilatlanmalar, Redd-i İlhak ve bu kavram etrafında şekillenen milli duygular, bu işgallerin Milli Mücadelenin ortaya çıkışındaki etkileri. Kuva-yı Millîye, Milli Mücadele ruhu, söz konusu süreçte Mustafa Kemal ve liderliği, İşgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal’in işgallere karşı siyasi çözüm arayışı ve İstanbul’daki politik/fikri faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı. Millî Mücadele için ilk adım, kongreler yoluyla teşkilatlanma: Amasya, Erzurum ve Sivas Kongreleri. Misak-ı Milli metninin ortaya çıkışı, bu metni oluşturan unsurlar, söz konusu metnin hukuki durumu. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda Misak-ı Milli metninin yeri ve bugün için Türkiye Cumhuriyeti iç ve dış politikasındaki yeri ve önemi. Birinci TBMM’nin açılması (23 Nisan 1920), TBMM’nin yapısı ve işleyişi, TBMM’nin açılmasından sonra çıkan ayaklanmalar ve TBMM’nin almış olduğu tedbirler. Sevr Barış Antlaşması, TBMM’nin Sevr Antlaşması’na karşı tepkisi. Düzenli ordunun kurulması; Doğu Cephesi (Ermeni sorunu, Gümrü Barışı ve sonuçları), Güney Cephesi (Adana, Antep, Maraş, Urfa savunmaları). Batı Cephesi (I. İnönü Muharebesi ve sonuçları, II. İnönü Muharebesi, Kütahya ve Eskişehir Savaşları, Sakarya Meydan Savaşı, Büyük Taarruz ve sonuçları). Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Konferansı için yapılan hazırlıklar, görüşmelerin yapılması ve antlaşmanın imzalanması, Lozan Barış Antlaşması’nın önemli maddeleri ve Lozan’ın getirdikleri. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersini okumanın gerekliliğini kavrar, İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet kavramlarını bilir, söz konusu kavramların birbirleri ile olan benzerlikleri ve farklılıklarını ayırt eder, bu kavramlarla ilgili tarihteki örnekleri bilir ve kavramları ortaya çıkaran unsurları söz konusu örnekler üzerinden analiz eder. - “Osmanlı Devleti Gerileme Dönemi” ifadesi üzerinden hareket ederek tarihi bilginin oluşumunu sorgular ve tarihi bilgi dışında da herhangi bir bilim dalında elde ettiği bilgilere karşı eleştirel bir bakış açısı geliştirmenin gerekliliğinin farkına varır. - Osmanlı Devleti ile ilgili olarak “buhran” dönemini, bu dönemin iç ve dış dinamiklerini bilir ve bu dönemin Türk İnkılâbına olan etkisini elde ettiği bilgiler bağlamında değerlendirir. - Osmanlı Modernleşme sürecini, bu dönemde ortaya çıkan tarihi olay ve durumları bilir, bu sürecin Türk İnkılâbına olan etkisini elde ettiği bilgiler bağlamında değerlendirir. - Şark Meselesi ve söz konusu süreç çerçevesinde yaşanan tarihi olayları bilir. - “Şark Meselesi” kavramı çerçevesinde tarihi olayların birbirleri ile olan etkileşimlerini kavrar ve söz konusu bağlamın kendinden sonrayı nasıl şekillendirebileceğini değerlendirir. - “Şark Meselesi” kavramı çerçevesinde, geçmişten gelen dinamiklerin günümüzü nasıl etkilediği konusunda fikir sahibi olur ve güncel ile geçmiş arasında bağlantının farkına varır. - Millî mücadele ruhunu ve bu ruhun nasıl oluştuğunu kavrar, - Türkiye Cumhuriyeti’nin devamlılığı için milli birlik ve beraberlik, vatan ve insan sevgisi gibi duyguların önemini kavrar. - Söz konusu ders çerçevesinde yapılan sınıf içi etkinliklerde bilgiye erişme yollarını bilir, kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, ulaştığı bilgileri sorgular, ulaştığı bilgileri değerlendirir ve konular bağlamında yapılan sınıf içi etkinliklerde değerlendirmelerini ifade eder, tartışma yöntemi çerçevesinde yapılan etkinliklerde demokratik davranır, farklı düşüncelere saygılı davranmanın önemini kavrar, demokratik davranış biçimini benimser, insan haklarına saygılı olmayı ilke edinir, farklılıkları ayrıştıran değil bütünü oluşturan parçalar olarak değerlendirir. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersini Okumanın Gerekliliği, - İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramları- İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramların Birbirleri İle Olan Benzerlikleri ve Farklılıkları, Bu Kavramların Tarihteki Örnekleri ve Örneklerin Analizi. | Ders Saati |
2. Hafta | Avrupa Gelişmeleri (Sanayi Devrimi, Fransız İhtilali) ve Osmanlı’ya Etkileri | Ders Saati |
3. Hafta | Osmanlıda Yenileşme Hareketleri, Tanzimat ve Islahat Dönemi Gelişmeleri | Ders Saati |
4. Hafta | Meşrutiyet Dönemi Gelişmeleri ve Osmanlı’da Fikir Akımları | Ders Saati |
5. Hafta | Birinci Dünya Savaşı’na Giden Süreç (Trablusgarp savaşı, Balkan Savaşları, Şark Meselesi ve Modern Sömürgecilik) | Ders Saati |
6. Hafta | Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı’na Girişi ve Cepheler | Ders Saati |
7. Hafta | Birinci Dünya Savaşında Osmanlı Devleti ve Dünya | Ders Saati |
8. Hafta | Dünya Savaşı Sonrası Yaşanan Gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve Anadolu İşgalleri | Ders Saati |
9. Hafta | Ara Sınav | Ders Saati |
10. Hafta | Millî Mücadele Hazırlık Dönemi, Cemiyetler, Kuvayı Milliye, Mustafa Kemal’in İşgaller Karşısındaki Tutumu ve Lider Olarak Ortaya Çıkışı | Ders Saati |
11. Hafta | Kongreler, Son Osmanlı Meclis-i Mebusanı’nın açılması ve Misâk-ı Milli | Ders Saati |
12. Hafta | Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in açılışına karşı çıkan isyanlar | Ders Saati |
13. Hafta | Milli Mücadelede Cepheler | Ders Saati |
14. Hafta | Mudanya Mütarekesi ve Lozan Barış Antlaşması | Ders Saati |
1. Alpargu, Mehmet., Demir, Mustafa ve diğerleri, H., Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Değişim Yayınları, İstanbul, 2009 |
2. Yalçın, Semih ve diğerleri, Türk İnkılâp Tarihi ve Atatürk İlkeleri, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004 |
3. Turan, Mustafa, Millî Mücadelede Siyasi Çözüm Arayışları, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2005 |
4. Akdağ, Mustafa, Türkiye’nin İktisadi ve İçtimai Tarihi, c.II, İstanbul, 1974 |
5. Atılgan, Gökhan & Saraçoğlu, Cenk & Uslu, Ateş (Yay. Haz.), Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Siyasal Hayat, Yordam Kitap, İstanbul, 2015 |
6. Armaoğlu, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, cilt.I-II:1914-1995, İstanbul, 2005 |
7. Atatürk, Gazi Mustafa Kemal, Nutuk, cilt: I-III, İstanbul, 1973 |
8. Özbaran, Salih, Tarih, Tarihçi ve Toplum, 3. Basım, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2005 |
9. Zürcher, Erik Jan, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Çev. Yasemin Saner Gönen, 17. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2004 |
Doküman | https://obstip.duzce.edu.tr |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 |
PY3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 |
PY4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | 2 | 2 | 4 |
Ödev 2 | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 35 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 1,0 |