Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dönem I Meslek İçi Dersi TIP100 1 553 + 90 0,0 50,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Entegre Tıp
Dersin Verilişi Yüz-yüze eğitim
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Kayıhan KARAÇOR
Prof. Dr. Şerif DEMİR
Prof. Dr. Ahmet ATAOĞLU
Prof. Dr. Adnan ÖZÇETİN
Prof. Dr. Numan KONUK
Prof. Dr. Görkem DÜLGER
Prof. Dr. Şengül CANGÜR
Dr. Öğr. Üyesi Zerrin GAMSIZKAN
Dr. Öğr. Üyesi Ersin BEYAZÇİÇEK
Doç. Dr. Ceyhan HACIOĞLU
Dr. Öğr. Üyesi Özge BEYAZÇİÇEK
Öğr. Gör. Serkan PADEM
Doç. Dr. Merve ALPAY
Doç. Dr. Mehmet Ali SUNGUR
Dr. Öğr. Üyesi Fatih DAVRAN
Doç. Dr. Deniz ŞENOL
Doç. Dr. Emel ÇALIŞKAN
Prof. Dr. Anzel BAHADIR
Prof. Dr. Serdar ÇOLAKOĞLU
Prof. Dr. İsmail MALKOÇ
Prof. Dr. Şükrü ÖKSÜZ
Prof. Dr. Hüseyin YÜCE
Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Ethem ŞAHİN
Dr. Öğr. Üyesi Özlem ERSOY KARKA
Dr. Öğr. Üyesi NEHİR YÜKSEL
Dr. Öğr. Üyesi Hakan SOYLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Öğrencilerin halk sağlığına ait temel bilgiler ile temel biyokimyasal bileşikler, sentezleri ve yıkımları, biyofiziksel prensipler, hücre membranı, taşınım, sinyal iletim mekanizmaları, hücre yapısı, genetik bilgi akışı, temel anatomi kavramları, davranış psikolojisi, biyoistatistiksel testler ve uygulamaları, tıbbi deontoloji ve etik konularında bilgi kazanmasını ve basit ilk ve acil yardım becerisi kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği 1. Kurul: Hücre Bilimleri Ders Kurulu I • Biyoistatistiğin anlamını kavrama, veri toplama, değerlendirme için yöntem ve testleri öğrenilmesi • Hücre kavramı ve tiplerinin gözden geçirilmesi, organeller, hücre membranı ve iskeletinin yapı ve işlevleri, hücre içindeki madde trafiğinin ana hatları • Davranış bilimlerinin temellerini, psikolojiye giriş, biyoloji ve davranış konularının geliştirilmesi • Tıp hukuku hakkında genel bilgi verilmesi • Organik kimyanın temel yapılarının öğretilmesi • Temel halk sağlığı kavramlarının öğretilmesi • Tıbbi biyolojinin temel kavramlarının öğretilmesi 2. Kurul: Hücre Bilimleri Ders Kurulu II • Asit, baz, tampon, tampon sistemleri, enerji kavramlarının gözden geçirilmesi • Protein, nükleik asit, lipit ve karbonhidratların yapıları ve organizmadaki işlevleri ve enerji açısından önemlerinin kavranması • Prokaryotik ve ökaryotik hücre genomlarının özellikleri • Yaşam boyu gelişim dönemlerinin, motivasyon, heyecan, dikkat, algı ve bilinç kavramları ile ilgili bilgi aktarılması • Bu öğrenim hedeflerine ulaşmada Biyoistatistik, Biyokimya, Davranış Bilimleri, Tıbbi Biyoloji disiplinleri tarafından bilgiler entegre bir sistemle verilecektir. Temel kavramların sunulduğu ders şeklindeki bilgilerin yanısıra, öğrenmeye yönelik pratik ağırlıklı çalışmalar yapılacaktır. 3. Kurul: Hücre Bilimleri Ders Kurulu III • Canlı organizmalarda kalıtsal bilgi akışını, replikasyon, transkripsiyon, translasyon süreçlerini; bu süreçlerin kontrol mekanizmaları ile rekombinant DNA teknolojisi ve uygulamalarını anlatmak, • Hücre içinde yer alan organelleri öğrenmek ve bunların histolojik preperatlarda mikroskopta tanımlama becerisini kazandırmak, • Değişik hücreleri oluşturan yapısal bileşenleri biyokimyasal açıdan tanımlama ve tanınması, hücre zarlarının fiziksel özelliklerini, taşınma mekanizmalarını ve aksiyon potansiyellerini öğretmek, • Hücrelerde gerçekleşen temel biyokimyasal reaksiyonları ve bu reaksiyonların sinyal iletimleri ile ilişkisini açıklamak, öğretmek ve pratik uygulamaları ile pekiştirmektir, • İnsanlarda savunma mekanizmaları, engelleme, kaygı ve normal dışı davranışlar ile stres ve ruh sağlığı gibi temel psikolojik kavramları tanıtmak, • Temel biyoistatistik kavramların öğrenilmesi, verisel çalışmaların hangi metodlarla tıpta uygulandığı anlatmak ve öğretmektir. • Tek ve çok hücreli canlıların yapılarını ve özelliklerini kavramak • Lipidler ve proteinlerin sentez ve yıkımlarının öğrenilmesi • Mitoz ve mayoz bölünme, hücre siklusunun evreleri ve kontrolü, apopitozis, mendel genetiği ve prensipleri, kanserin moleküler mekanizması, biyoteknoloji ve tıptaki uygulamaları anlatılmaktadır. • Bakterilerin sınıflandırılması, hücre yapıları, çoğalma ve genetikleri ile ilgili bilgi kazanmak; bakterilerle çalışırken bilinmesi gereken sterilizasyon ve dezenfeksiyon kurallarını kavramak ve bu konularla ilgili uygulama becerilerini kazanmaktır. • Parametrik ve non-parametrik testler ve analizlerin öğrenilmesi • Sosyal psikoloji ve hasta hekim ilişkilerinin öğrenilmesi • Acil durumlarda ilk yardım tekniklerinin öğrenilmesi 4.Kurul: İskelet ve doku sistemleri ders kurulu IV • İskelet sistem anatomisinin sınıflandırılması ve lokalizasyonu • Dokuları oluşturan hücrelerin morfolojik yapısı ve bu dokuların fonksiyon ile ilişkisi ve biyokimyasal açıdan bilgi kazanılması. • Kas anatomisi ile ilgili ana hatların verilmesi, kasılma ile ilgili anatomik özelliklerin ve kas ile ilgili yapıların tanımlanması, • Kas kasılması - gevşemesi döngüsünü ve bu döngünün kontrolünü öğrenmek, sinir hücresinin yapısı, sinir iletimindeki işlevi ve sinir iletiminin biyokimyasını öğrenmek, • Kas ve sinir sisteminin temel özelliklerini, kas ve sinir dokusunun histolojik yapı ve fonksiyonlarının öğrenilmesi, • Çizgili kasların istemli hareketleri tüm vücutta ve özel bölgelerde nasıl gerçekleştirdiklerini, sinir-kas kavşağı, motor birimler, motor son plağın yerleşimi, sinir-kas kavşağının bileşenlerini ve periferik sinir sisteminin dağılımı ve özellikleri açıklanır. • Mendel genetiğinin ve gelişim genetiğinin kavranması.
Ders Öğrenme Kazanımları - 1.Öğrenciler organik kimyanın temel kavramlarını öğrenir,
- 2.Öğrenciler temel halk sağlığı kavramlarını öğrenir,
- 3.Öğrenciler gen ekspresyonu, gen teknolojisi, kalıtımın temel ilkelerini ve tıpta uygulamalarını öğrenir,
- 4.Öğrenciler hücre fizyolojisinin temel yönlerini anlatır,
- 5.Öğrenciler hücre yapısı ve hücresel içinde gerçekleşen dinamik olayları öğrenir,
- 6.Öğrenciler aksiyon potansiyelleri/membran yapısı ve sinyal iletimindeki temel mekanizmaları öğrenir,
- 7.Öğrenciler anatomik/ medikal terminolojiyi; insan vücudundaki kemik ve eklemlerinin anatomik özelliklerini öğrenir,
- 8.Öğrenciler nükleik asitler, proteinler, karbonhidrat ve lipidlerin temel özelliklerini, sentez ve yıkım süreçlerini özetler, .
- 9.Öğrenciler psikolojinin ve davranış biliminin temel kavramlarını özetler,
- 10.Öğrenciler temel istatistiksel testleri ve tıbbi uygulamalarını anlatabilir,
- 11.Öğrenciler Tıp hukukunu özetler
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta HÜCRE BİLİMLERİ I DERS KURULU Ders Saati Uygulama
2. Hafta HÜCRE BİLİMLERİ II DERSKURULU Ders Saati Uygulama
3. Hafta HÜCRE BİLİMLERİ III DERS KURULU Ders Saati Uygulama
4. Hafta İSKELETve DOKU SİSTEMLERİ IV DERS KURULU Uygulama Ders Saati
Kaynaklar
Tintinally JE: Tintinalli’s Emergency Medicine: A Comprehensive Study Guide, 7th Ed. McGraw-Hill Professional, 2010 • Stone CK. Current Diagnosis & Treatment Emergency Medicine - 6th Ed. McGraw-Hill Companies, 2008 • Taner Doğan. Fonksiyonel Anatomi-Ekstremiteler ve sırt bölgesi, Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 2007. • Sancak Bedia, Cumhur Meserret. Fonksiyonel anatomi-Baş Boyun ve iç organlar. Ankara: ODTÜ Yayıncılık. 2004. • Çelebi G., Biyomedikal Fizik, Barış Kitabevi, İzmir, 1995. • Caner Y. Biyofizik, Akın Matbaacılık ve Ofset Tesisleri, Kayseri, 1996. • Bermek E., Nurten R., Tiryaki D, Gökçe S. Biyofizik Ders Notları Kitabı, İ.Ü Basımevi, İstanbul,1997. • Pehlivan, F., Biyofizik, Hacettepe-TAŞ Kitapçılık Ltd., Ankara, 2004. • Çelebi G., Biyofizik, Barış Kitabev
• Stone CK. Current Diagnosis & Treatment Emergency Medicine - 6th Ed. McGraw-Hill Companies, 2008
• Sancak Bedia, Cumhur Meserret. Fonksiyonel anatomi-Baş Boyun ve iç organlar. Ankara: ODTÜ Yayıncılık. 2004.
• Taner Doğan. Fonksiyonel Anatomi-Ekstremiteler ve sırt bölgesi, Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 2007.
• Çelebi G., Biyomedikal Fizik, Barış Kitabevi, İzmir, 1995
Materyal Paylaşımı
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 Ölçme Yöntemi
PY1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY2 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY3 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY4 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY5 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY6 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY7 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY9 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY10 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY11 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 500 2 1000
Uygulama 85 2 170
Final 1 105 105
Toplam İş Yükü 1275
Dersin AKTS Kredisi 50,0