Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Sosyoloji Teorileri I SOS315 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım ve tartışma
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Cihan ERTAN
Dersi Verenler Doç. Dr. Cihan ERTAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Öğrenciler Frankfurt okulunun tarihsel gelişimi, üzerinde durdukları konular (Aydınlanma, pozitivizm, modernite, kültür endüstrisi, Marxist teori ve sosyoloji eleştirisi gibi) H. Marcuse, M. Horkheimer, T. W. Adorno ve J. Habermas'ın görüşleri çerçevesinde kavrayacaklardır. Ayrıca, işlevselcilik, çatışmacı yaklaşım, sembolik etkileşimcilik ve fenomenoloji üzerinde durulmakta, özellikle de T. Parsons, R. K. Merton, Pierre Bourdieu, Erving Goffman, Herbert Blumer, Anthony Giddens, Ulrich Beck gibi çağdaş sosyolojinin önemli isimlerinin görüşleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.
Dersin İçeriği Öğrenciler Frankfurt okulunun tarihsel gelişimi, üzerinde durdukları konular (Aydınlanma, pozitivizm, modernite, kültür endüstrisi, Marxist teori ve sosyoloji eleştirisi gibi) H. Marcuse, M. Horkheimer, T. W. Adorno ve J. Habermas'ın görüşleri çerçevesinde kavrayacaklardır. Ayrıca, işlevselcilik, çatışmacı yaklaşım, sembolik etkileşimcilik ve fenomenoloji üzerinde durulmakta, özellikle de T. Parsons, R. K. Merton, Pierre Bourdieu, Erving Goffman, Herbert Blumer, Anthony Giddens, Ulrich Beck gibi çağdaş sosyolojinin önemli isimlerinin görüşleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Çağdaş sosyoloji kuramlarını ve temsilcilerinin görüşleri üzerine bilgi sahibi olma
- Temel kuramların ve kuramcıların temel kavramlarını, topluma ve bireye yaklaşımlarını anlama
- Çağdaş sosyoloji kuramlarını temsilcilerinin görüşleri aracılığıyla karşılaştırabilme
- Sosyal olguları farklı sosyal teoriler ışığında değerlendirebilme
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Giriş. Çağdaş sosyolojide, çağdaş olan nedir?
2. Hafta İşlevselciliğin entelektüel kökleri ve Talcott Parsons
3. Hafta Robert K. Merton
4. Hafta Çatışmacı Kuram ve Kökler. Marxçılık ve Yeni Marxçılık.
5. Hafta Eleştirel Teori: Frankfurt Okulu
6. Hafta Wright Mills
7. Hafta Pierre Bourdieu
8. Hafta Vize sınavı
9. Hafta Çatışmanın çözümlenmesi: Ralf Dahrendorf, Lewis Coser ve Randall Collins
10. Hafta Çatışmanın Çözümlenmesi - Devam.
11. Hafta Jürgen Habermas
12. Hafta Anthony Giddens
13. Hafta Anthony Giddens
14. Hafta Genel değerlendirme
Kaynaklar
Wallace, R. A.; Wolf, A. (2015) Çağdaş Sosyoloji Kuramları: Klasik Geleneğin Genişletilmesi, L. Elburuz; M. R. Ayas (çev.), Doğu Batı Yayınları, Ankara.
Stones, R. (2008) Sosyolojik Düşüncede İz Bırakanlar, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
Swingewood, A. (2010) Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, O. Akınhay (çev.), Agora Kitaplığı, İstanbul.
Bottomore, T.; Nisbet, R. (2014) Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, M. Tunçay; A. Uğur (yay. haz.), Kırmızı Yayınları, İstanbul.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 Ölçme Yöntemi
PY1 5 0 0 0 0 -
PY2 1 0 0 0 0 -
PY3 4 0 0 0 0 -
PY4 4 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 -
PY6 3 0 0 0 0 -
PY7 5 0 0 0 0 -
PY8 3 0 0 0 0 -
PY9 3 0 0 0 0 -
PY10 1 0 0 0 0 -
PY11 3 0 0 0 0 -
PY12 4 0 0 0 0 -
PY13 4 0 0 0 0 -
PY14 4 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 3 42
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2,5 35
Araştırma 2 7 14
Diğer Faaliyetler 5 6,5 32,5
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 127,5
Dersin AKTS Kredisi 5,0