Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Sosyoloji Teorileri I | SOS315 | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Anlatım ve tartışma |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Cihan ERTAN |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Cihan ERTAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciler Frankfurt okulunun tarihsel gelişimi, üzerinde durdukları konular (Aydınlanma, pozitivizm, modernite, kültür endüstrisi, Marxist teori ve sosyoloji eleştirisi gibi) H. Marcuse, M. Horkheimer, T. W. Adorno ve J. Habermas'ın görüşleri çerçevesinde kavrayacaklardır. Ayrıca, işlevselcilik, çatışmacı yaklaşım, sembolik etkileşimcilik ve fenomenoloji üzerinde durulmakta, özellikle de T. Parsons, R. K. Merton, Pierre Bourdieu, Erving Goffman, Herbert Blumer, Anthony Giddens, Ulrich Beck gibi çağdaş sosyolojinin önemli isimlerinin görüşleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. |
Dersin İçeriği | Öğrenciler Frankfurt okulunun tarihsel gelişimi, üzerinde durdukları konular (Aydınlanma, pozitivizm, modernite, kültür endüstrisi, Marxist teori ve sosyoloji eleştirisi gibi) H. Marcuse, M. Horkheimer, T. W. Adorno ve J. Habermas'ın görüşleri çerçevesinde kavrayacaklardır. Ayrıca, işlevselcilik, çatışmacı yaklaşım, sembolik etkileşimcilik ve fenomenoloji üzerinde durulmakta, özellikle de T. Parsons, R. K. Merton, Pierre Bourdieu, Erving Goffman, Herbert Blumer, Anthony Giddens, Ulrich Beck gibi çağdaş sosyolojinin önemli isimlerinin görüşleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Çağdaş sosyoloji kuramlarını ve temsilcilerinin görüşleri üzerine bilgi sahibi olma - Temel kuramların ve kuramcıların temel kavramlarını, topluma ve bireye yaklaşımlarını anlama - Çağdaş sosyoloji kuramlarını temsilcilerinin görüşleri aracılığıyla karşılaştırabilme - Sosyal olguları farklı sosyal teoriler ışığında değerlendirebilme |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Giriş. Çağdaş sosyolojide, çağdaş olan nedir? | |
2. Hafta | İşlevselciliğin entelektüel kökleri ve Talcott Parsons | |
3. Hafta | Robert K. Merton | |
4. Hafta | Çatışmacı Kuram ve Kökler. Marxçılık ve Yeni Marxçılık. | |
5. Hafta | Eleştirel Teori: Frankfurt Okulu | |
6. Hafta | Wright Mills | |
7. Hafta | Pierre Bourdieu | |
8. Hafta | Vize sınavı | |
9. Hafta | Çatışmanın çözümlenmesi: Ralf Dahrendorf, Lewis Coser ve Randall Collins | |
10. Hafta | Çatışmanın Çözümlenmesi - Devam. | |
11. Hafta | Jürgen Habermas | |
12. Hafta | Anthony Giddens | |
13. Hafta | Anthony Giddens | |
14. Hafta | Genel değerlendirme |
Wallace, R. A.; Wolf, A. (2015) Çağdaş Sosyoloji Kuramları: Klasik Geleneğin Genişletilmesi, L. Elburuz; M. R. Ayas (çev.), Doğu Batı Yayınları, Ankara. |
Stones, R. (2008) Sosyolojik Düşüncede İz Bırakanlar, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. |
Swingewood, A. (2010) Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, O. Akınhay (çev.), Agora Kitaplığı, İstanbul. |
Bottomore, T.; Nisbet, R. (2014) Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, M. Tunçay; A. Uğur (yay. haz.), Kırmızı Yayınları, İstanbul. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY13 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY14 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2,5 | 35 |
Araştırma | 2 | 7 | 14 |
Diğer Faaliyetler | 5 | 6,5 | 32,5 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 127,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |