Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasarımın Geometrisi PEM066 1. Yarıyıl 2 + 2 3,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Türkçe
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Özgür YERLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, biçimlerin (formların) oluşturulmasına yönelik tasarım süreçleri ele alınarak; öğrencinin geometri-biçim arası ilişkinin çözülebilmesidir.
Dersin İçeriği Tasarımın Geometrisi
Ders Öğrenme Kazanımları - • Tasarımı oluşturan formlar (biçimler) hakkında kavramsal ve uygulamaya dair bilgileri açıklama
- • Görsel duyarlılık kazanma
- • Geometri-form arası ilişkilerin temel çözümlemelerini yapabilme
- • Temel geometrik formlardan yeni biçimler üreterek, bunları kompozisyon öge ve ilkelerine uygun olarak düzenleyebilme
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Giriş, tasarım öge ve ilkeleri
2. Hafta Geometri ve biçim temaları
3. Hafta 3 ana geometrik form (Daire-Kare-Üçgen) ve bunların farklı kullanımları ile mekan oluşturma
4. Hafta Biçimleri (formları) birleştirme kriterleri ve biçimler arası ilişkilerin açıklanarak, güçlü-zayıf ilişkilere yönelik örneklerin sunulması
5. Hafta Tasarım temaları (Kesişen/Eşmerkezli/Dik/Çapraz/Değiştirilmiş çapraz/Kavis ve teğet vb.)
6. Hafta Biçim oluşturmaya yönelik bir uygulama (Form kompozisyonu)
7. Hafta Biçim oluşturmaya yönelik bir uygulama (Form kompozisyonu)
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Yaratım süreçleri (Çakıştırma ve ölçeklendirme/ Dönüştürme/ Katlama/ Hareketli biçim/ Diyagramlar/ Parametrik tasarım) ve Tasarım Şemaları ( Analojik/ Pragmatik/ Kanonik/ İkonik)
10. Hafta Doğanın geometrisi (Bio-mimikri)
11. Hafta A design-application with bio-mimicry approach
12. Hafta Altın oran
13. Hafta Altın oranın gözlemlenebildiği soyut bir tasarım-uygulama
14. Hafta Formu (biçim) oluşturan çizgilerin sosyolojik ve psikolojik boyutları ile algı biçimleri
Kaynaklar
• Jormakka, K. 2008. Adım Adım Tasarım Yöntemleri. Yem yayıncılık.
• Bielefeld, B., El Khouli, S. 2007. Adım Adım Tasarım Fikirleri. Yem yayıncılık.
• Elam, K. 2001. Geometry of Design. Studies in Proportion and Composition.
• Yedekçi, G. Doğayla tasarlamak, Biyomimikri ve Geleceğin Mimarlığı. Mimarlık Vakfı Yayınları
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 Ölçme Yöntemi
PY1 4 0 0 0 0 -
PY2 5 0 0 0 0 -
PY3 5 0 0 0 0 -
PY4 4 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 -
PY6 4 0 0 0 0 -
PY7 4 0 0 0 0 -
PY8 5 0 0 0 0 -
PY9 5 0 0 0 0 -
PY10 1 0 0 0 0 -
PY11 4 0 0 0 0 -
PY12 5 0 0 0 0 -
PY13 4 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer