Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tasarımın Geometrisi | PEM066 | 1. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Türkçe |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Özgür YERLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, biçimlerin (formların) oluşturulmasına yönelik tasarım süreçleri ele alınarak; öğrencinin geometri-biçim arası ilişkinin çözülebilmesidir. |
Dersin İçeriği | Tasarımın Geometrisi |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- • Tasarımı oluşturan formlar (biçimler) hakkında kavramsal ve uygulamaya dair bilgileri açıklama - • Görsel duyarlılık kazanma - • Geometri-form arası ilişkilerin temel çözümlemelerini yapabilme - • Temel geometrik formlardan yeni biçimler üreterek, bunları kompozisyon öge ve ilkelerine uygun olarak düzenleyebilme |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Giriş, tasarım öge ve ilkeleri | |
2. Hafta | Geometri ve biçim temaları | |
3. Hafta | 3 ana geometrik form (Daire-Kare-Üçgen) ve bunların farklı kullanımları ile mekan oluşturma | |
4. Hafta | Biçimleri (formları) birleştirme kriterleri ve biçimler arası ilişkilerin açıklanarak, güçlü-zayıf ilişkilere yönelik örneklerin sunulması | |
5. Hafta | Tasarım temaları (Kesişen/Eşmerkezli/Dik/Çapraz/Değiştirilmiş çapraz/Kavis ve teğet vb.) | |
6. Hafta | Biçim oluşturmaya yönelik bir uygulama (Form kompozisyonu) | |
7. Hafta | Biçim oluşturmaya yönelik bir uygulama (Form kompozisyonu) | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Yaratım süreçleri (Çakıştırma ve ölçeklendirme/ Dönüştürme/ Katlama/ Hareketli biçim/ Diyagramlar/ Parametrik tasarım) ve Tasarım Şemaları ( Analojik/ Pragmatik/ Kanonik/ İkonik) | |
10. Hafta | Doğanın geometrisi (Bio-mimikri) | |
11. Hafta | A design-application with bio-mimicry approach | |
12. Hafta | Altın oran | |
13. Hafta | Altın oranın gözlemlenebildiği soyut bir tasarım-uygulama | |
14. Hafta | Formu (biçim) oluşturan çizgilerin sosyolojik ve psikolojik boyutları ile algı biçimleri |
• Jormakka, K. 2008. Adım Adım Tasarım Yöntemleri. Yem yayıncılık. |
• Bielefeld, B., El Khouli, S. 2007. Adım Adım Tasarım Fikirleri. Yem yayıncılık. |
• Elam, K. 2001. Geometry of Design. Studies in Proportion and Composition. |
• Yedekçi, G. Doğayla tasarlamak, Biyomimikri ve Geleceğin Mimarlığı. Mimarlık Vakfı Yayınları |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY13 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |