Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Herkes için Tasarım | PEM024 | 1. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Güzide Pınar KÖYLÜ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin kapsayıcı tasarım ve engelliler için tasarım kavramları konusunda bilgi edinmesini sağlamak, farklı kullanıcı gruplarına yönelik tasarım çözümlerinde takip edilecek yasa, yönetmelik ve standartları tanıtmak, farklı kullanıcıların ihtiyaçları konusunda mesleki farkındalık kazandırmak ve bu farkındalığı uygulama projelerine yansıtabilme becerisini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını kavrama ve bu kullanıcılara yönelik uygun tasarım çözümleri geliştirme |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Tasarım ve engellilik ilişkisine ait tarihsel gelişim sürecini açıklama - Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını çözümlemek - Kullanıcı grubu ile tasarım çözümlerini ilişkilendirme - Farklı kullanıcı gruplarına yönelik tasarım çözümleri geliştirme - Farklı fiziksel, sosyal ve bilişsel becerilere sahip bireylerin toplumsal yaşama katılımına önem verme - Geliştirdiği tasarım çözümünü elle çizim araçları kullanarak ya da bilgisayar yardımıyla sunabilmek |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Tasarım ve engellilik ilişkisi | Ders Saati |
2. Hafta | “Engelliler için tasarım”, “Herkes için tasarım”, “Evrensel tasarım”, “Kapsayıcı tasarım” kavramları, engellilere yönelik tasarımlara ilişkin yasal düzenlemeler | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
3. Hafta | Kişisel ve alanlarda kapsayıcı tasarım çözümleri | Ders Saati Görsel Sunum Uygulama |
4. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama |
5. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama Ders Saati |
6. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları | Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Uygulama |
7. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları | Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama |
10. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme | Ders Saati Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
11. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama |
12. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama |
13. Hafta | Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme | Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati |
14. Hafta | Genel değerlendirme |
Evans, N.J. , Broido, E.M. ,Brown, K.R. & Wilke, A.K.(2017). Disability in Higher Education: A Social Justice Approach. Jossey Bass. |
Rhoads, M. (2013). Applying the ADA: Designing for The 2010 Americans with Disabilities Act Standards for Accessible Design in Multiple Building Types. New Jersey: John Wiley and Sons. |
Evcil. A.N. (2018). Herkes İçin Tasarım Evrensel Tasarım. Boğaziçi Yayınları. |
Kolektif. (2019) Evrensel Tasarıma Farklı Bakışlar. Nobel Yayıncılık. |
Koca, D., Yılmaz M. (2017). Engelliler için Mekan Düzenlemelerinde Kapsayıcı Tasarım. YÖK |
İlgili TSE, ISO standartları, Mimarlar Odası Yayınları. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY6 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY7 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY8 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY9 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY10 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY11 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY12 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY13 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 10 | 0,4 | 4 |
Araştırma | 1 | 4 | 4 |
Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 |
Görsel Sunum | 10 | 0,2 | 2 |
Uygulama | 10 | 0,4 | 4 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2,5 | 2,5 |
Toplam İş Yükü | 76,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |