Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Herkes için Tasarım PEM024 1. Yarıyıl 2 + 2 3,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Güzide Pınar KÖYLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin kapsayıcı tasarım ve engelliler için tasarım kavramları konusunda bilgi edinmesini sağlamak, farklı kullanıcı gruplarına yönelik tasarım çözümlerinde takip edilecek yasa, yönetmelik ve standartları tanıtmak, farklı kullanıcıların ihtiyaçları konusunda mesleki farkındalık kazandırmak ve bu farkındalığı uygulama projelerine yansıtabilme becerisini geliştirmektir.
Dersin İçeriği Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını kavrama ve bu kullanıcılara yönelik uygun tasarım çözümleri geliştirme
Ders Öğrenme Kazanımları - Tasarım ve engellilik ilişkisine ait tarihsel gelişim sürecini açıklama
- Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını çözümlemek
- Kullanıcı grubu ile tasarım çözümlerini ilişkilendirme
- Farklı kullanıcı gruplarına yönelik tasarım çözümleri geliştirme
- Farklı fiziksel, sosyal ve bilişsel becerilere sahip bireylerin toplumsal yaşama katılımına önem verme
- Geliştirdiği tasarım çözümünü elle çizim araçları kullanarak ya da bilgisayar yardımıyla sunabilmek
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Tasarım ve engellilik ilişkisi Ders Saati
2. Hafta “Engelliler için tasarım”, “Herkes için tasarım”, “Evrensel tasarım”, “Kapsayıcı tasarım” kavramları, engellilere yönelik tasarımlara ilişkin yasal düzenlemeler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Kişisel ve alanlarda kapsayıcı tasarım çözümleri Ders Saati Görsel Sunum Uygulama
4. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama
5. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama Ders Saati
6. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Uygulama
7. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama
10. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme Ders Saati Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama
12. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama
13. Hafta Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını gözeterek kapsayıcı tasarım çözümleri geliştirme Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati
14. Hafta Genel değerlendirme
Kaynaklar
Evans, N.J. , Broido, E.M. ,Brown, K.R. & Wilke, A.K.(2017). Disability in Higher Education: A Social Justice Approach. Jossey Bass.
Rhoads, M. (2013). Applying the ADA: Designing for The 2010 Americans with Disabilities Act Standards for Accessible Design in Multiple Building Types. New Jersey: John Wiley and Sons.
Evcil. A.N. (2018). Herkes İçin Tasarım Evrensel Tasarım. Boğaziçi Yayınları.
Kolektif. (2019) Evrensel Tasarıma Farklı Bakışlar. Nobel Yayıncılık.
Koca, D., Yılmaz M. (2017). Engelliler için Mekan Düzenlemelerinde Kapsayıcı Tasarım. YÖK
İlgili TSE, ISO standartları, Mimarlar Odası Yayınları.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 Ölçme Yöntemi
PY1 4 0 0 0 0 0 0 40,60
PY2 1 0 0 0 0 0 0 40,60
PY3 5 0 0 0 0 0 0 40,60
PY4 4 0 0 0 0 0 0 40,60
PY5 1 0 0 0 0 0 0 40,60
PY6 4 0 0 0 0 0 0 40,60
PY7 4 0 0 0 0 0 0 40,60
PY8 4 0 0 0 0 0 0 40,60
PY9 3 0 0 0 0 0 0 40,60
PY10 1 0 0 0 0 0 0 40,60
PY11 5 0 0 0 0 0 0 40,60
PY12 2 0 0 0 0 0 0 40,60
PY13 1 0 0 0 0 0 0 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 4 56
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 10 0,4 4
Araştırma 1 4 4
Diğer Faaliyetler 1 2 2
Görsel Sunum 10 0,2 2
Uygulama 10 0,4 4
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2,5 2,5
Toplam İş Yükü 76,5
Dersin AKTS Kredisi 3,0