Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaynak Analizi | PEM210 | 4. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Türkçe |
Dersin Koordinatörü |
Prof. Dr. Aybike Ayfer KARADAĞ |
Dersi Verenler |
Prof. Dr. Aybike Ayfer KARADAĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Peyzaj planlama kapsamında doğal ve kültürel peyzaj özelliklerini değerlendirmek ve yorumlamak, bu kaynaklara ilişkin farklı nitelikteki verileri (envanter) öğrenmek ve okumak, veri analiz yöntemlerini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Kaynak Analizi |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Doğal ve kültürel peyzaj özelliklerini temel düzeyde değerlendirebilme ve yorumlayabilme - Peyzaj planlama sürecinde kullanılacak verileri temel düzeyde okuyabilme ve yorumlayabilme - Peyzaj planlamaya ilişkin analiz yöntemlerini ifade edebilme - Peyzaj planlamada, doğal ve kültürel peyzaj özelliklerinin doğru değerlendirilmesi ve yorumlanması gerektiğini fark etme - Peyzaj planlama sürecinde, veri toplama, okuma ve yorumlamanın önemini kavrama - Peyzaj planlamada, doğru ve güncel veri kullanmak gerektiğini fark etme - Kaynak, veri, analiz olgularının etkileşimini kavrama - Veri ve analiz süreçlerinde etik yaklaşımın gerekliliğini anlama - Bir alanın doğal ve kültürel peyzajına ilişkin verileri okuyarak, temel düzeyde değerlendirme ve yoruma sahip raporlar geliştirebilme, daha detaylı değerlendirmeler için ise analiz önerilerinde bulunabilme |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Dersin amacı ve derse ilişkin temel kavramlar | Görsel Sunum Sözel Anlatım |
2. Hafta | Peyzajda konum kavramı ve konumun peyzaja etkileri | Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım |
3. Hafta | Doğal peyzaj elemanlarının sınıflandırılması. Peyzajın jeolojik özellikleri, değerlendirilmesi ve yorumlanması, topoğrafik verilerin okunması | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
4. Hafta | Peyzajın topoğrafik özellikleri, değerlendirilmesi ve yorumlanması, topoğrafik verilerin okunması | Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım |
5. Hafta | Peyzajın hidrolojik özellikleri, değerlendirilmesi ve yorumlanması, hidrolojik verilerin okunması | Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
6. Hafta | Peyzajın toprak özellikleri, değerlendirilmesi ve yorumlanması, toprak verilerin okunması | Görsel Sunum Araştırma Sözel Anlatım |
7. Hafta | Peyzajın bitki örtüsü ve yaban yaşamı özellikleri, değerlendirilmesi ve yorumlanması, ilgili verilerin okunması | Görsel Sunum Araştırma Sözel Anlatım |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Peyzajın iklimsel özellikleri, değerlendirilmesi ve yorumlanması, iklimsel verilerin okunması | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
10. Hafta | Kültürel peyzaj elemanlarının sınıflandırılması. Peyzajdaki idari yapılanma ve eğitim altyapısı özelliklerinin değerlendirilmesi ve yorumlanması, ilgili verilerin okunması | Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
11. Hafta | Peyzajdaki demografik yapısı ve mevcut alan kullanımları özelliklerinin değerlendirilmesi ve yorumlanması, ilgili verilerin okunması | Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım |
12. Hafta | Peyzajdaki ulaşım ağı ve peyzajdaki ekonomik yapının değerlendirilmesi ve yorumlanması, ilgili verilerin okunması | Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
13. Hafta | Peyzaj analiz yöntemleri | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
14. Hafta | Peyzaj analiz yöntemleri | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
McHarg, I. 1969. Design With Nature, Doubleday/Natural History Press, Doubleday&Company Inc., New York. |
Uzun, O., İlke E.F., G. Çetinkaya, G., F Erduran., S. Açıksöz, 2017. Peyzaj Planlama: Konya İli Bozkır-Seydişehir-Ahırlı-Yalıhüyük İlçeleri ve Suğla Gölü Mevkii Peyzaj Yönetimi Koruma ve Planlama Projesi. Editör: Osman UZUN, T.C. Orman ve Su İşleri Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, Ankara (175 sayfa). |
Çetinkaya,G., Uzun, O., 2014. Peyzaj Planlama, Birsen Yayınevi, İstanbul. |
Dirik, H. 2005. Kırsal Peyzaj (Planlama ve Uygulama İlkeleri), İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4559. İstanbul. |
Türkdoğan, O., 2006. Türkiye’de Köy Sosyolojisi, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul. |
Uzun O, Müderissoğlu H, Demir Z, Kaya LG, Gültekin P, Gündüz S (2015) .Yeşilırmak Havzası Peyzaj Atlası’nın Hazırlanması Projesi, T.C. Orman ve Su İşleri Bakanlığı, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü adına AKS Planlama ve Mühendislik Ltd., Şti, Ankara. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60 |
PY3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60,60,40,60,40,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60 |
PY4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60,60,40,60,40,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60 |
PY6 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60 |
PY8 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60,60,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60 |
PY9 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60 |
PY10 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60 |
PY11 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60,60,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60,40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 1 | 12 |
Araştırma | 12 | 1 | 12 |
Görsel Sunum | 1 | 1 | 1 |
Arazi Çalışması | 7 | 1 | 7 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 91 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |