Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Türk Edebiyatı IV TDE214 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze anlatım ve öğrenci katılımı
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. İsmail Alper KUMSAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı II. Meşrutiyet dönemi fikir hareketleri (İslamcılık, Türkçülük, Batıcılık), Edebî oluşumlar (Fecr-i Ati, Milli edebiyat, Nev Yunanilik, Nayiler), dönemin belli başlı yazar ve şairlerinin tanınması hedeflenir. Fecr-i Âti ve Milli Edebiyat hareketinin genel özellikleri ile bunlara mensup edebiyatçıların eserlerinin çözümlemelerini yapabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Yirminci Yüzyılın ilk yıllarında Osmanlı İmparatorluğunun sosyal ve kültürel durumu hakkında değerlendirme, Servet-i Fünûn edebî topluluğu dışında kalan edebiyatçılara genel bakış (Hüseyin Rahmi, Ahmet Rasim, Mehmet Emin Yurdakul, Rıza Tevfik Bölükbaşı).Fecr-i Âti edebî topluluğunun kuruluşu ve Fecr-i Ati edebî beyannamesi. Ahmet Haşim’in, Ziya Gökalp'in, Ali Canip'in, Mehmet Âkif'in, Ömer Seyfettin'in, Yahya Kemal'in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri.
Ders Öğrenme Kazanımları - II. Meşrutiyet dönemi fikir hareketlerini tanıyabilir.
- II. Meşrutiyet dönemindeki edebî oluşumları kavrayabilir.
- XX yüzyılın başından Cumhuriyet’in ilanına kadar olan döneminin genel tarihini bilir.
- Bu dönemdeki şairlerin karakteristik özelliklerini ifade edebilir
- Fecr-i Ati topluluğunu ve edebi anlayışını kavrar.
- Dönemin hikâyeci ve romancıların karakteristik özelliklerini ifade edebilir.
- Ahmet Haşim’in şiirlerini bu çerçevede çözümler.
- Yeni Lisan hareketinin önemini kavrar.
- Ziya Gökalp’in Türk düşünce sistemindeki yerini kavrar.
- Ömer Seyfettin’in hikâyelerini çözümler ve edebi anlayışını metinler aracılığı ile yorumlar.
- Mehmet Akif Ersoy ve İstiklal Marşı’nın önemini kavrar.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Yirminci Yüzyılın ilk yıllarında Osmanlı İmparatorluğunun sosyal ve kültürel durumu hakkında değerlendirme, Servet-i Fünûn edebî topluluğu dışında kalan edebiyatçılara genel bakış (Hüseyin Rahmi, Ahmet Rasim, Mehmet Emin Yurdakul, Rıza Tevfik Bölükbaşı)
2. Hafta Fecr-i Âti edebî topluluğunun kuruluşu ve Fecr-i Ati edebî beyannamesi, Ahmet Haşim’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri
3. Hafta Ahmet Haşim’in poetikası (Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar)
4. Hafta Ahmet Haşim’in şiirlerinin incelenmesi (Merdiven, Bir Günün Sonunda Arzu, Zulmet, O Belde)
5. Hafta II. Meşrutiyet dönemi genel siyasi ve edebi durumu, Genç Kalemler ve Yeni Lisan hareketi
6. Hafta Ziya Gökalp’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri
7. Hafta Ziya Gökalp’in “Türkçülüğün Esasları” adlı eserinin incelenmesi
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Ali Canip Yöntem’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri
10. Hafta Ömer Seyfettin’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri ve Ömer Seyfettin’in hikâyelerinin incelenmesi (Pembe İncili Kaftan, Bahar ve Kelebekler, Hürriyet Bayrakları, Falaka)
11. Hafta Mehmet Akif Ersoy’un hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri
12. Hafta Mehmet Akif Ersoy’un şiirlerinin incelenmesi (Seyfi Baba, Âsım’dan, Çanakkale Şehitleri, İstiklâl Marşı)
13. Hafta Yahya Kemal Beyatlı’nın hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri
14. Hafta Yahya Kemal Beyatlı’nın şiirlerinin incelenmesi (Süleymaniye’de Bayram Sabahı, Sessiz Gemi, Rindlerin Akşamı, Mehlîka Sultan)
Kaynaklar
• İnci ENGİNÜN, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergâh Yayınları. •İsmail Alper KUMSAR, Safahat'ta Özlü Sözler, Türkiye Diyanet Vakfı Yay., Ankara 2020 • Yusuf Akçura, Üç Tarz-ı Siyaset, Türk Tarih Kurumu Yay., Ankara • Mehmet KAPLAN, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar II, Dergâh, İstanbul, 2006. • Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal, İstanbul 1982. • Kenan AKYÜZ, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitabevi. • Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, C. 5. • Orhan Okay, Mehmet Akif, İstanbul 1989 • Kazım YETİŞ, Bir Mustarip Mehmet Akif, Akçağ, Ankara, 2006. • Kâzım YETİŞ, Dönemler ve Problemler Aynasında Türk Edebiyatı, Kitabevi, İstanbul, 2007. • Hüseyin TUNCER, Meşrutiyet Devri Türk Edebiyatı, Orkun Kitabevi. • Mehmet, Kaplan, Şiir Tahlilleri 1, Dergâh Yayınları, İst. • Agâh Sırrı LEVEND, “Türkçülük ve Milli Edebiyat”, Türk Dili Araştırma Yıllığı-Belleten, 1961, s.147-206. • Şerif AKTAŞ, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, Akçağ, Ankara, 1996. • Yusuf Ziya ÖKSÜZ, Türkçenin Sadeleşme Tarihi Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi, Ankara 1995. • Ziya GÖKALP, Türkçülüğün Esasları, Ankara 1986. • “Karay, Refik Halit”, Türk Dili ve Edebiyatı Ans, C. 5. • “Ömer Seyfettin”, Türk Dili ve Edebiyatı Ans, C. 5. • İnci ENGİNÜN, Zeynep KERMAN, Ahmet Haşim, Bütün Şiirleri, haz. 7.bs., İstanbul, Dergâh yay., 2004. • Bilge, ERCİLASUN, Bilge; Yeni Türk Edebiyatı Üzerine İncelemeler, Ankara, Akçağ Yay., 1997.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 Ölçme Yöntemi
PY1 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY2 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY3 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY7 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY9 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY10 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY11 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY12 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY13 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY14 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 3 42
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 2 28
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144
Dersin AKTS Kredisi 5,0