Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeni Türk Edebiyatı IV | TDE214 | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze anlatım ve öğrenci katılımı |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. İsmail Alper KUMSAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | II. Meşrutiyet dönemi fikir hareketleri (İslamcılık, Türkçülük, Batıcılık), Edebî oluşumlar (Fecr-i Ati, Milli edebiyat, Nev Yunanilik, Nayiler), dönemin belli başlı yazar ve şairlerinin tanınması hedeflenir. Fecr-i Âti ve Milli Edebiyat hareketinin genel özellikleri ile bunlara mensup edebiyatçıların eserlerinin çözümlemelerini yapabilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Yirminci Yüzyılın ilk yıllarında Osmanlı İmparatorluğunun sosyal ve kültürel durumu hakkında değerlendirme, Servet-i Fünûn edebî topluluğu dışında kalan edebiyatçılara genel bakış (Hüseyin Rahmi, Ahmet Rasim, Mehmet Emin Yurdakul, Rıza Tevfik Bölükbaşı).Fecr-i Âti edebî topluluğunun kuruluşu ve Fecr-i Ati edebî beyannamesi. Ahmet Haşim’in, Ziya Gökalp'in, Ali Canip'in, Mehmet Âkif'in, Ömer Seyfettin'in, Yahya Kemal'in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- II. Meşrutiyet dönemi fikir hareketlerini tanıyabilir. - II. Meşrutiyet dönemindeki edebî oluşumları kavrayabilir. - XX yüzyılın başından Cumhuriyet’in ilanına kadar olan döneminin genel tarihini bilir. - Bu dönemdeki şairlerin karakteristik özelliklerini ifade edebilir - Fecr-i Ati topluluğunu ve edebi anlayışını kavrar. - Dönemin hikâyeci ve romancıların karakteristik özelliklerini ifade edebilir. - Ahmet Haşim’in şiirlerini bu çerçevede çözümler. - Yeni Lisan hareketinin önemini kavrar. - Ziya Gökalp’in Türk düşünce sistemindeki yerini kavrar. - Ömer Seyfettin’in hikâyelerini çözümler ve edebi anlayışını metinler aracılığı ile yorumlar. - Mehmet Akif Ersoy ve İstiklal Marşı’nın önemini kavrar. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Yirminci Yüzyılın ilk yıllarında Osmanlı İmparatorluğunun sosyal ve kültürel durumu hakkında değerlendirme, Servet-i Fünûn edebî topluluğu dışında kalan edebiyatçılara genel bakış (Hüseyin Rahmi, Ahmet Rasim, Mehmet Emin Yurdakul, Rıza Tevfik Bölükbaşı) | |
2. Hafta | Fecr-i Âti edebî topluluğunun kuruluşu ve Fecr-i Ati edebî beyannamesi, Ahmet Haşim’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri | |
3. Hafta | Ahmet Haşim’in poetikası (Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar) | |
4. Hafta | Ahmet Haşim’in şiirlerinin incelenmesi (Merdiven, Bir Günün Sonunda Arzu, Zulmet, O Belde) | |
5. Hafta | II. Meşrutiyet dönemi genel siyasi ve edebi durumu, Genç Kalemler ve Yeni Lisan hareketi | |
6. Hafta | Ziya Gökalp’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri | |
7. Hafta | Ziya Gökalp’in “Türkçülüğün Esasları” adlı eserinin incelenmesi | |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Ali Canip Yöntem’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri | |
10. Hafta | Ömer Seyfettin’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri ve Ömer Seyfettin’in hikâyelerinin incelenmesi (Pembe İncili Kaftan, Bahar ve Kelebekler, Hürriyet Bayrakları, Falaka) | |
11. Hafta | Mehmet Akif Ersoy’un hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri | |
12. Hafta | Mehmet Akif Ersoy’un şiirlerinin incelenmesi (Seyfi Baba, Âsım’dan, Çanakkale Şehitleri, İstiklâl Marşı) | |
13. Hafta | Yahya Kemal Beyatlı’nın hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri | |
14. Hafta | Yahya Kemal Beyatlı’nın şiirlerinin incelenmesi (Süleymaniye’de Bayram Sabahı, Sessiz Gemi, Rindlerin Akşamı, Mehlîka Sultan) |
• İnci ENGİNÜN, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergâh Yayınları. •İsmail Alper KUMSAR, Safahat'ta Özlü Sözler, Türkiye Diyanet Vakfı Yay., Ankara 2020 • Yusuf Akçura, Üç Tarz-ı Siyaset, Türk Tarih Kurumu Yay., Ankara • Mehmet KAPLAN, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar II, Dergâh, İstanbul, 2006. • Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal, İstanbul 1982. • Kenan AKYÜZ, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitabevi. • Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, C. 5. • Orhan Okay, Mehmet Akif, İstanbul 1989 • Kazım YETİŞ, Bir Mustarip Mehmet Akif, Akçağ, Ankara, 2006. • Kâzım YETİŞ, Dönemler ve Problemler Aynasında Türk Edebiyatı, Kitabevi, İstanbul, 2007. • Hüseyin TUNCER, Meşrutiyet Devri Türk Edebiyatı, Orkun Kitabevi. • Mehmet, Kaplan, Şiir Tahlilleri 1, Dergâh Yayınları, İst. • Agâh Sırrı LEVEND, “Türkçülük ve Milli Edebiyat”, Türk Dili Araştırma Yıllığı-Belleten, 1961, s.147-206. • Şerif AKTAŞ, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, Akçağ, Ankara, 1996. • Yusuf Ziya ÖKSÜZ, Türkçenin Sadeleşme Tarihi Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi, Ankara 1995. • Ziya GÖKALP, Türkçülüğün Esasları, Ankara 1986. • “Karay, Refik Halit”, Türk Dili ve Edebiyatı Ans, C. 5. • “Ömer Seyfettin”, Türk Dili ve Edebiyatı Ans, C. 5. • İnci ENGİNÜN, Zeynep KERMAN, Ahmet Haşim, Bütün Şiirleri, haz. 7.bs., İstanbul, Dergâh yay., 2004. • Bilge, ERCİLASUN, Bilge; Yeni Türk Edebiyatı Üzerine İncelemeler, Ankara, Akçağ Yay., 1997. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY13 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY14 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
Araştırma | 14 | 2 | 28 |
Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 14 | 2 | 28 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |