Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeni Türk Edebiyatı III | TDE213 | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze anlatım ve öğrenci katılımı |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. İsmail Alper KUMSAR Doç. Dr. İsmail Alper KUMSAR |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. İsmail Alper KUMSAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | XIX. yüzyılın sonları ile XX. Yüzyılın başlarında Servet-i Fünun dergisi etrafında şekillenen edebî çevreyi, bu çevrenin özelliklerini tanınması amaçlanır. Dönemin genel durumu edebî, tarihi, kültürel ve sosyolojik anlamda kavranır. II. Abdülhamit döneminin edebiyata yansımaları öğrenilir. Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Halid Ziya ve Mehmed Rauf gibi edebî şahsiyetlerin fikirleri ve eserleri hakkında bilgi sahibi olunması hedeflenir. Dönemin şiirleri, romanları, hikâyeleri ve tenkit içerikli metinleri hakkında yapılmış çalışmaların tanınması ve bunlara eleştirel bir gözle bakılması amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Servet-i Fünun Edebiyatı’nın edebi, kültürel, sosyal ve siyasal arka planı Servet-i Fünûn topluluğunun kuruluşu ve Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatı’nın Nitelikleri, Servet-i Fünûn Edebiyatı’nda ortak duyuş tarzı ve tabiat görüşü. Tevfik Fikret’in, Cenab Şahabettin'in, Halit Ziya'nın, Mehmet Rauf'un, Hüseyin Cahit'in, Ahmet Hikmet'in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- XIX. yüzyılın sonları ve XX. Yüzyılın başlarında Osmanlı İmparatorluğunun genel durumu hakkında bilgi sahibi olur. - Servet-i Fünun döneminin siyasî ve kültürel ortamını tanıyabilir. - Servet-i Fünun edebiyatının doğuş ve oluşumunu kavrayabilir. - Servet-i Fünun dönemi tenkit anlayışını anlayabilir. - Servet-i Fünun edebiyatının ortak duyuş tarzını açıklayabilir. - Servet-i Fünun dönemi şairlerinin karakteristik özelliklerini ifade edebilir. - Servet-i Fünun dönemi romancılarının karakteristik özelliklerini ifade edebilir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Servet-i Fünun Edebiyatı’nın edebi, kültürel, sosyal ve siyasal arka planı / Teşekkül Sebepleri / Servet-i Fünuna Çağdaş Öbeklenmeler | |
2. Hafta | Servet-i Fünûn Şiirinin Temel Nitelikleri | |
3. Hafta | Tevfik Fikret’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri | |
4. Hafta | Tevfik Fikret’in şiirlerinin tematik incelenmesi (Kâri’lerime, Süha ve Pervin, Ömr-i Muhayyel, Sis, Rücu, Millet Şarkısı, Doksan Beşe Doğru, Ferda) | |
5. Hafta | Cenab Şahabeddin’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri | |
6. Hafta | Cenab Şehabeddin’in şiirlerinin incelenmesi (Elhân-ı Şita,Yakazât-ı Leyliye, Temâşâ-yı Leyâl, Temâşâ-yı Hazan, Riyâh-ı Mesâ) | |
7. Hafta | Servet-i Fünun Roman ve Hikayesinin Temel Özellikleri | |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Halit Ziya Uşaklıgil’in Hayatı-Sanatı-Eserleri | |
10. Hafta | Aşk-ı Memnu ile Mai ve Siyah Romanlarının Değerlendirilmesi | |
11. Hafta | Mehmed Rauf’un Hayatı-Sanatı-Eserleri | |
12. Hafta | Eylül Romanının Değerlendirilmesi | |
13. Hafta | Servet-i Fünun'da Eleştiri ve Hatıra | |
14. Hafta | Servet-i Fünun'un Diğer Şair ve Yazarları (Hüseyin Cahit, Ahmed Şuayb, Ahmet Hikmet) |
• İnci ENGİNÜN, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergâh Yayınları. • Mehmet KAPLAN, Tevfik Fikret, Dergâh Yayınları, • Hüseyin Cahit Yalçın, Kavgalarım, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2020 • Hüseyin Cahit Yalçın, Estetik, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2021 • Kenan AKYÜZ, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitabevi. • Mehmet KAPLAN, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar-I-II, Dergâh Yayınları. • Hüseyin TUNCER, Servet-i Fünûn Edebiyatı, Orkun Kitabevi. • Bilge ERCİLASUN, Servet-i Fünun’da Edebî Tenkit, Ankara 2004. • Ö. Faruk HUYUGÜZEL, Halit Ziya Uşaklıgil, İstanbul 1995. • Rahim TARIM, Mehmet Rauf, Ankara 2000. Mehmet KAPLAN, Şiir Tahlilleri I, Dergâh Yayınları. • Mehmet KAPLAN, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 1-2-3, Dergâh Yayınları. • Şerif AKTAŞ, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 1996. • Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul Üniversitesi Ed. Fak. Yayını. • Nurullah, ÇETİN, Şiir Çözümleme Yöntemi, Ankara, Öncü Kitap, 2004 |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY13 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY14 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
Araştırma | 14 | 2 | 28 |
Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 14 | 2 | 28 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |