Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Türk Edebiyatı III TDE213 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze anlatım ve öğrenci katılımı
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. İsmail Alper KUMSAR
Doç. Dr. İsmail Alper KUMSAR
Dersi Verenler Doç. Dr. İsmail Alper KUMSAR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı XIX. yüzyılın sonları ile XX. Yüzyılın başlarında Servet-i Fünun dergisi etrafında şekillenen edebî çevreyi, bu çevrenin özelliklerini tanınması amaçlanır. Dönemin genel durumu edebî, tarihi, kültürel ve sosyolojik anlamda kavranır. II. Abdülhamit döneminin edebiyata yansımaları öğrenilir. Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Halid Ziya ve Mehmed Rauf gibi edebî şahsiyetlerin fikirleri ve eserleri hakkında bilgi sahibi olunması hedeflenir. Dönemin şiirleri, romanları, hikâyeleri ve tenkit içerikli metinleri hakkında yapılmış çalışmaların tanınması ve bunlara eleştirel bir gözle bakılması amaçlanır.
Dersin İçeriği Servet-i Fünun Edebiyatı’nın edebi, kültürel, sosyal ve siyasal arka planı Servet-i Fünûn topluluğunun kuruluşu ve Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatı’nın Nitelikleri, Servet-i Fünûn Edebiyatı’nda ortak duyuş tarzı ve tabiat görüşü. Tevfik Fikret’in, Cenab Şahabettin'in, Halit Ziya'nın, Mehmet Rauf'un, Hüseyin Cahit'in, Ahmet Hikmet'in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri.
Ders Öğrenme Kazanımları - XIX. yüzyılın sonları ve XX. Yüzyılın başlarında Osmanlı İmparatorluğunun genel durumu hakkında bilgi sahibi olur.
- Servet-i Fünun döneminin siyasî ve kültürel ortamını tanıyabilir.
- Servet-i Fünun edebiyatının doğuş ve oluşumunu kavrayabilir.
- Servet-i Fünun dönemi tenkit anlayışını anlayabilir.
- Servet-i Fünun edebiyatının ortak duyuş tarzını açıklayabilir.
- Servet-i Fünun dönemi şairlerinin karakteristik özelliklerini ifade edebilir.
- Servet-i Fünun dönemi romancılarının karakteristik özelliklerini ifade edebilir
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Servet-i Fünun Edebiyatı’nın edebi, kültürel, sosyal ve siyasal arka planı / Teşekkül Sebepleri / Servet-i Fünuna Çağdaş Öbeklenmeler
2. Hafta Servet-i Fünûn Şiirinin Temel Nitelikleri
3. Hafta Tevfik Fikret’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri
4. Hafta Tevfik Fikret’in şiirlerinin tematik incelenmesi (Kâri’lerime, Süha ve Pervin, Ömr-i Muhayyel, Sis, Rücu, Millet Şarkısı, Doksan Beşe Doğru, Ferda)
5. Hafta Cenab Şahabeddin’in hayatı, sanatı, edebî kişiliği ve eserleri
6. Hafta Cenab Şehabeddin’in şiirlerinin incelenmesi (Elhân-ı Şita,Yakazât-ı Leyliye, Temâşâ-yı Leyâl, Temâşâ-yı Hazan, Riyâh-ı Mesâ)
7. Hafta Servet-i Fünun Roman ve Hikayesinin Temel Özellikleri
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Halit Ziya Uşaklıgil’in Hayatı-Sanatı-Eserleri
10. Hafta Aşk-ı Memnu ile Mai ve Siyah Romanlarının Değerlendirilmesi
11. Hafta Mehmed Rauf’un Hayatı-Sanatı-Eserleri
12. Hafta Eylül Romanının Değerlendirilmesi
13. Hafta Servet-i Fünun'da Eleştiri ve Hatıra
14. Hafta Servet-i Fünun'un Diğer Şair ve Yazarları (Hüseyin Cahit, Ahmed Şuayb, Ahmet Hikmet)
Kaynaklar
• İnci ENGİNÜN, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergâh Yayınları. • Mehmet KAPLAN, Tevfik Fikret, Dergâh Yayınları, • Hüseyin Cahit Yalçın, Kavgalarım, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2020 • Hüseyin Cahit Yalçın, Estetik, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2021 • Kenan AKYÜZ, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitabevi. • Mehmet KAPLAN, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar-I-II, Dergâh Yayınları. • Hüseyin TUNCER, Servet-i Fünûn Edebiyatı, Orkun Kitabevi. • Bilge ERCİLASUN, Servet-i Fünun’da Edebî Tenkit, Ankara 2004. • Ö. Faruk HUYUGÜZEL, Halit Ziya Uşaklıgil, İstanbul 1995. • Rahim TARIM, Mehmet Rauf, Ankara 2000. Mehmet KAPLAN, Şiir Tahlilleri I, Dergâh Yayınları. • Mehmet KAPLAN, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 1-2-3, Dergâh Yayınları. • Şerif AKTAŞ, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 1996. • Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul Üniversitesi Ed. Fak. Yayını. • Nurullah, ÇETİN, Şiir Çözümleme Yöntemi, Ankara, Öncü Kitap, 2004
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
PY1 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY2 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY3 2 0 0 0 0 0 0 0 -
PY4 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY7 2 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY9 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY10 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY11 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY12 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY13 3 0 0 0 0 0 0 0 -
PY14 3 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 3 42
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 2 28
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144
Dersin AKTS Kredisi 5,0