Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Türk Edebiyatı I TDE115 1. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze anlatım ve öğrenci katılımı
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATİH ALPER TAŞBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi FATİH ALPER TAŞBAŞ
Dersi Verenler Doç. Dr. Sibel BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu derste ilk önce Tanzimat döneminde Yeni Türk Edebiyatı’nın gelişim süreci hakkında genel bilgiler verilir. Ardından Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı’nın kaynaklarının, Tanzimat ile beraber başlayan değişimin ve dönemin edebî şahsiyetlerin öğrenilmesi amaçlanır. Tanzimat döneminde, Batı Edebiyatı’nın Yeni Türk Edebiyatına yaptığı etki açıklanır ve tartışılır. Tanzimat yıllarının edebiyat, kültür ve sanat hayatına dair bilgi ve fikir sahibi olunması hedeflenir. XIX. Yüzyılın ilk yarısında Türk edebiyatı ve Tanzimat’ın ilk yıllarındaki önemli isimler ve onların eserleri ele alınır ve incelenir.
Dersin İçeriği Yeni Türk Edebiyatı’nın tanımı, alanı, sınırı, temel kavramları ile beraber genel özellikleri, kapsamı ve önemi. Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nın niteliklerine ve sanatçılarına genel bir bakış.İbrahim Şinasi’nin, Namık Kemal'in, Ziya Paşa'nın, Recaizade Mahmut Ekrem'in,A. Hâmid'in, Muallim Naci'nin ve Ara Nesil edebiyatçılarının hayatı, fikirleri ve edebî kişiliği.
Ders Öğrenme Kazanımları - Yeni Türk Edebiyatının kaynaklarını bilir.
- Tanzimat Fermanı ve sonuçları hakkında bilgi sahibi olur.
- Tanzimat dönemi Yeni Türk Edebiyatının gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur ve Yeni Türk Edebiyatı ile ilgili genel bilgiler edinir.
- XIX. Yüzyılda Batı Edebiyatı’ndaki edebî akımları genel hatlarıyla bilir.
- Tanzimat döneminde, Batı Edebiyatı’nın Yeni Türk Edebiyatı üzerindeki etkisi hakkında bilgi sahibi olur.
- 19. Yüzyıldaki gazete ve gazetecilik faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Şinasi, fikirleri ve döneme etkisi hakkında bilgi sahibi olur.
- Tanzimat’ın ilk dönem edebiyatçıları ve edebî şahsiyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Dönemin şiir anlayışındaki değişiklikler hakkında bilgi sahibi olur.
- Roman ve hikâyenin genel özelliklerini bilir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Yeni Türk Edebiyatı’nın tanımı, alanı, sınırı, temel kavramları ile beraber genel özellikleri, kapsamı ve önemi. Tanzimat Fermanı’nı/ Gülhane Hatt-ı Hümâyûn’un ilânını hazırlayan tarihi süreç, Tanzimat Fermanı ve etkileri, Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nın niteliklerine ve sanatçılarına genel bir bakış.
2. Hafta İbrahim Şinasi’nin hayatı, fikirleri ve edebî kişiliği
3. Hafta İbrahim Şinasi’nin “Münâcât”, “Kaside I”, “Kaside II” şiirlerinin tahlili ve “Şair Evlenmesi” adlı tiyatro eserinin incelenmesi.
4. Hafta Nâmık Kemâl’in hayatı, fikirleri ve edebî kişiliği
5. Hafta Nâmık Kemal’in "Hürriyet Kasidesi", "Vaveyla" ve "Vatan Şarkısı" şiirlerinin tahlili. “Celâleddin Harzemşah” tiyatrosunun mukaddimesinin/önsözünün tahlili.
6. Hafta Ziya Paşa’nın hayatı, fikirleri ve edebî kişiliği
7. Hafta Ziya Paşa'nın “Terkib-i Bend”, “Tercî-i Bend” şiirlerinin tahlili ve “Şiir ve İnşa” adlı makalesinin tahlili.
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Recaizâde Mahmut Ekrem’in hayatı, sanatı ve edebî kişiliği
10. Hafta Recaizâde Mahmut Ekrem’in “Ah Nijad!”, “Yakacık’ta Akşamdan Sonra Bir Mezarlık Âlemi” şiirlerinin tahlili. “Zemzeme Mukaddimesi” ve “Talim-i Edebiyat” metinlerinin değerlendirilmesi.
11. Hafta Abdülhâk Hâmid Tarhan’ın hayatı ve edebî kişiliği
12. Hafta Abdülhâk Hâmid Tarhan’ın “Makber” şiiri ve “İçli Kız” tiyatrosunun tahlili
13. Hafta Muallim Naci’nin hayatı ve edebî kişiliği
14. Hafta Muallim Naci’nin şiirleri “Kebûter”, “Köylü Kızlarının Şarkısı”nın tahlili ve “Demdeme”nin incelenmesi.
Kaynaklar
• Ahmet Hamdi TANPINAR, Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1988, Çağlayan Kitabevi/YKY. • İnci ENGİNÜN, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergâh Yayınları. • Kenan AKYÜZ, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitabevi. • Hüseyin TUNCER, Tanzimat Devri Türk Edebiyatı, Orkun Kitabevi. • Mehmet KAPLAN, Şiir Tahlilleri I, Dergâh Yayınları. • Mehmet KAPLAN, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 1-2-3, Dergâh Yayınları. • Nihat Sami BANARLI, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, 2. Cilt, Kültür Bakanlığı. • Orhan OKAY, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh Yayınları. • Şerif AKTAŞ, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 1996. • Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul Üniversitesi Ed. Fak. Yayını. • Nurullah ÇETİN, Şiir Çözümleme Yöntemi,Ankara, Öncü Kitap, 2004., • Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı (1839-2000) (Ed. Ramazan Korkmaz), Grafiker Yayınları, İstanbul, 2013.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 Ölçme Yöntemi
PY1 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY3 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY7 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY9 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY10 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY11 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY12 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY13 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY14 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 3 42
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 14 0,5 7
Sözel Anlatım 14 2 28
Görsel Sunum 14 1 14
Ara Sınav 1 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Uygulama 1 0,5 0,5
Sınıf İçi Etkinlik 2 1 2
Toplam İş Yükü 127,5
Dersin AKTS Kredisi 5,0