Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili II GKZ104 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Nilgün BÜYÜKER GÜNGÖR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Türkçe yazım kurallarını öğretmek, Türkçe metinlerde noktalama işaretlerinin yerinde kullanımını öğretmek, Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini kavratmak, yazılı ve sözlü anlatım türlerini öğretmek, Türkçe sözlü ve yazılı iletişim becerisini geliştirmek, Türkçenin anlam çeşitliliğini ve zenginliğini kavratmak
Dersin İçeriği Yazım kuralları, noktalama işaretleri, anlam bilgisi, cümle bilgisi, yapı bilgisi, sözlü ve yazılı anlatım türleri (dilekçe yazımı, kaynakça yazımı, cv hazırlama, rapor vb.)
Ders Öğrenme Kazanımları - Türkçe yazım kurallarını bilir.
- Türkçe metinlerde noktalama işaretlerini doğru kullanır.
- Sözlü ve yazılı anlatım türlerini bilir.
- Türkçe yazma ve anlatma becerisi gelişir.
- Türkçe sözvarlığı gelişir.
- Bilimsel çalışmalarda kullanılan kaynakça ve atıf yazım kurallarını bilir.
- Kurumsal/resmî yazışma kurallarını öğrenir ve resmî/kurum yazıları (dilekçe, öz geçmiş, rapor vb.) yazar.
- Türkçeyi bilinçli, doğru ve özenli kullanır.
- Türkçe sözcük ve metinlerdeki çok boyutlu anlam katmanlarını pekiştirir.
- Öğretici ve edebî metinleri yapı ve içerik bakımından değerlendirir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Yazım Kuralları-I
2. Hafta Yazım Kuralları II
3. Hafta Noktalama İşaretleri I
4. Hafta Noktalama İşaretleri II
5. Hafta Sözlü Anlatım
6. Hafta Yazılı Anlatım I (Edebî Metinler)
7. Hafta Yazılı Anlatım II (Öğretici Metinler)
8. Hafta Dilekçe ve Kaynakça Yazımı
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Sözcükte Anlam
11. Hafta Cümlede ve Paragrafta Anlam
12. Hafta Sözcük Türleri
13. Hafta Cümle Bilgisi
14. Hafta Final Sözel Anlatım
Kaynaklar
Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Afyon Eğitim Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı Yayını, Afyon 2004
SAĞOL, Gülden [ed.] vd.:TÜRK DİLİ KİTABI, İstanbul 2006, 317 s., Duyap.
Anadolu Üniversitesi, Türk Dili I (https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/TUR201U/ebook/TUR201U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf)
Atatürk Üniversitesi, Türk Dili-I ( https://icerik.ataaof.edu.tr/?d=turkdilii )
İstanbul Üniversitesi, Türk Dili-I ( http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/turkdili1.pdf )
Türk Dil Kurumu, Sözlükler, ( https://tdk.gov.tr/ , https://sozluk.gov.tr/ )
KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001.
ERGİN, Muharrem: TÜRK DİL BİLGİSİ, Bayrak Yay., İstanbul, 1999.
GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005.
YAVUZ, Kemal; YETİŞ, Kâzım; BİRİNCİ, Nejat: ÜNİVERSİTE TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON DERSLERİ, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2001.
SERTKAYA, Osman Fikri: “Atatürk ve Türk Dili”, TÜRK DİLİ: Ankara 2001, II. C., 599. S., 549-563 s.
KORKMAZ, Zeynep: “Yazılı Devirlerdeki Gelişmelere Göre Eski Türkçenin Yaşı”, TDAY-Belleten 1989: Ankara 1994, 353-370. s., TDK Yay.: 553.
ÖZKAN, Mustafa: YÜKSEK ÖĞRETİMDE TÜRK DİLİ YAZILI VE SÖZLÜ ANLATIM, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2001.
Düzce Üniversitesi Türk Dili Bölümü Ders Notları.
PALA, İskender: İki Dirhem Bir Çekirdek: İstanbul 2005, 17. bsk., 212 s., Kapı Yay.
VURAL, Birol: Toplum Önünde Etkili ve Başarılı Konuşma -Prezentasyon, Sunum: İstanbul 2003, 391 s., Hayat Yay.
PALMER, Frank Robert: Semantis-A New Outline: [Çev.: Ramazan Erturk]: Semantik Yeni Bir Anlambilim Projesi: Ankara 2001, 196 s., Kitabiyat Yayınları.
DELİCE, Halil İbrahim.:“Cümle Nasıl Tanımlanmalıdır?”, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish orTurkic: Turkey 2012, Winter 7/1 Vol., 37-40 p.
AKTAŞ, Şerif: Şiir Tahlili -Teori ve Uygulama- : Ankara 2009, 144 s., Akçağ Yay
OZDEN, Halil İbrahim.:“Türkiye Türkçesinde Es Anlamlılık ve Örtmece (Tabu) Kelimelerin Es Anlamlılık İçindeki Yeri”, KMU Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergı̇si :Karaman 2014, 16. S. (Özel Sayı:1), 160-165.
ÖZKAN, Mustafa: “Anlamlarına Göre Cümleler”, Türkçe Cümle Bilgisi: 2010 Eskişehir, 276-289. s., Anadolu Unv. Yayını No: 2173, AOF Yayını No: 1200.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 Ölçme Yöntemi
PY8 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY9 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY16 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY37 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 77
Dersin AKTS Kredisi 3,0