Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Atatürk İlkeleri İnkilap Tarihi I GKZ101 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Dr. Barış ÇATAL
Dersi Verenler Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi okumanın amacı, inkılâp, ıslahat, Tanzimat, meşrutiyet gibi kavramların anlamları, söz konusu kavramaların birbirlerine olan benzerlikleri ve farklılıkları, bu kavramların tarihteki örnekleri ve kavramların içeriğine göre örneklerin analizi. Türk İnkılâbının tarihi temelleri anlamak bağlamında; Osmanlı Devleti’nin yaşadığı buhran, bu buhrana etki eden iç ve dış dinamikler, söz konusu dinamiklerin analizi ve Türk İnkılâbına etkileri. Osmanlı Devleti’nin varlığını korumaya yönelik olarak modernleşme çabaları, bu çabalar kapsamında Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet süreçleri, modernleşme sürecinin fikri alt yapısı ve bu bağlamdan olarak Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık fikir akımları, söz konusu fikir akımlarının Türk İnkılâbına ve günümüze etkileri. Osmanlı Devleti’nin çözülüş süreci, bu süreçte etkili olan siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel dinamikler, çözülüş sürecinde Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşması. Cumhuriyete geçişte ve öncesi Osmanlı döneminde “Şark Meselesi”, bu meselenin ortaya çıkışı, bu mesele dahilindeki devletlerin politikaları, bu politikaların Osmanlı Devleti üzerindeki etkileri, Cumhuriyete geçiş aşamasında/ Cumhuriyet’in ilk yıllarında “Şark Meselesi”. Mondros Mütarekesi’nin imzalanmasından sonra ortaya çıkan gelişmeler; Anadolu işgalleri, işgallere verilen tepki ve Milli Mücadelede ilk teşkilatlanmalar, Redd-i İlhak ve bu kavram etrafında şekillenen milli duygular, bu işgallerin Milli Mücadelenin ortaya çıkışındaki etkileri. Kuva-yı Millîye, Milli Mücadele ruhu, söz konusu süreçte Mustafa Kemal ve liderliği, İşgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal’in işgallere karşı siyasi çözüm arayışı ve İstanbul’daki politik/fikri faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı. Millî Mücadele için ilk adım, kongreler yoluyla teşkilatlanma: Amasya, Erzurum ve Sivas Kongreleri. Misak-ı Milli metninin ortaya çıkışı, bu metni oluşturan unsurlar, söz konusu metnin hukuki durumu. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda Misak-ı Milli metninin yeri ve bugün için Türkiye Cumhuriyeti iç ve dış politikasındaki yeri ve önemi. Birinci TBMM’nin açılması (23 Nisan 1920), TBMM’nin yapısı ve işleyişi, TBMM’nin açılmasından sonra çıkan ayaklanmalar ve TBMM’nin almış olduğu tedbirler. Sevr Barış Antlaşması, TBMM’nin Sevr Antlaşması’na karşı tepkisi. Düzenli ordunun kurulması; Doğu Cephesi (Ermeni sorunu, Gümrü Barışı ve sonuçları), Güney Cephesi (Adana, Antep, Maraş, Urfa savunmaları). Batı Cephesi (I. İnönü Muharebesi ve sonuçları, II. İnönü Muharebesi, Kütahya ve Eskişehir Savaşları, Sakarya Meydan Savaşı, Büyük Taarruz ve sonuçları). Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Konferansı için yapılan hazırlıklar, görüşmelerin yapılması ve antlaşmanın imzalanması, Lozan Barış Antlaşması’nın önemli maddeleri ve Lozan’ın getirdikleri.
Ders Öğrenme Kazanımları - Tarihi bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilir
- Söz konusu bilim dalında ulaştığı bilgileri çeşitli bilimsel metotlar kullanarak değerlendirebilir.
- Söz konusu bilim dalındaki değerlendirmelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir
- Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar
- Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar
- Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur
- Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur
- Demokratik davranan, insanı seven ve insan haklarına saygılı bir yaşam anlayışını benimser.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersini Okumanın Gerekliliği, - İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramları- İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramların Birbirleri İle Olan Benzerlikleri ve Farklılıkları, Bu Kavramların Tarihteki Örnekleri ve Örneklerin Analizi. Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım
2. Hafta Avrupa Gelişmeleri (Sanayi Devrimi, Fransız İhtilali) ve Osmanlı’ya Etkileri Ders Saati Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Sözel Anlatım
3. Hafta Osmanlıda Yenileşme Hareketleri, Tanzimat ve Islahat Dönemi Gelişmeleri Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler
4. Hafta Meşrutiyet Dönemi Gelişmeleri ve Osmanlı’da Fikir Akımları Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım
5. Hafta Birinci Dünya Savaşı’na Giden Süreç (Trablusgarp savaşı, Balkan Savaşları, Şark Meselesi ve Modern Sömürgecilik) Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler
6. Hafta Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı’na Girişi ve Cepheler Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma
7. Hafta Birinci Dünya Savaşında Osmanlı Devleti ve Dünya Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler
8. Hafta Dünya Savaşı Sonrası Yaşanan Gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve Anadolu İşgalleri Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta ARA SINAV
10. Hafta Millî Mücadele Hazırlık Dönemi, Cemiyetler, Kuvayı Milliye, Mustafa Kemal’in İşgaller Karşısındaki Tutumu ve Lider Olarak Ortaya Çıkışı Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler
11. Hafta Kongreler, Son Osmanlı Meclis-i Mebusanı’nın açılması ve Misâk-ı Milli Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler
12. Hafta Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in açılışına karşı çıkan isyanlar Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Milli Mücadelede Cepheler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma
14. Hafta Final Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler
Kaynaklar
Alpargu, Mehmet., Demir, Mustafa ve diğerleri, H., Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Değişim Yayınları, İstanbul, 2009
Yalçın, Semih ve diğerleri, Türk İnkılâp Tarihi ve Atatürk İlkeleri, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004
Turan, Mustafa, Millî Mücadelede Siyasi Çözüm Arayışları, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2005
Akdağ, Mustafa, Türkiye’nin İktisadi ve İçtimai Tarihi, c.II, İstanbul, 1974
Atılgan, Gökhan & Saraçoğlu, Cenk & Uslu, Ateş (Yay. Haz.), Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Siyasal Hayat, Yordam Kitap, İstanbul, 2015
Ortaylı, İlber, “Osmanlı Devleti ve Meşrutiyet”, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, cilt. IV, İstanbul, 1985, s.953-960
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 Ölçme Yöntemi
PY7 2 5 0 3 2 5 5 0 0 -
PY8 5 4 0 0 5 5 5 5 3 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Ara Sınav 1 1 10 10
Final 1 10,5 10,5
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 76,5
Dersin AKTS Kredisi 3,0