Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Sosyolojisi MBZ103 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Taner ATMACA
Dersi Verenler Doç. Dr. Ender KAZAK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki farkları açıklamak. Sosyal bilimler metodolojisi konusunda bakış açısı ortaya koymak, sosyolojinin ortaya çıkması, gelişmesi ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olmak; eğitim ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek; sosyolojinin eğitime katkılarını, eğitim sorunlarının anlaşılmasına ve çözümlenmesine yapacağı katkı konusunda farkındalık oluşturma; sosyolojinin genel amaç ve felsefesini kazandırmak, sosyolojideki temel kavram ve ilkeleri öğrenciye kazandırmak, sosyoloji ve eğitim arasındaki karşılıklı ilişki ve bağlantıyı göstermek arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmaktır.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, sosyolojinin tanımı, sosyolojinin alt dalları, eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve gelişimi, toplumsallaşma süreci, eğitimin toplumsal işlevleri, yabancılaşma ve eğitim, toplumsal hareketlilik ve eğitim, nüfus ve eğitim, göç, medya, küreselleşme ve bunların eğitim sistemine etkisi, toplumsal bir sistem olarak okul, okul-çevre ilişkisi, okul ve şiddet, politika ve eğitim, ekoloji ve eğitim, öğretmenlik mesleği oluşturmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Toplumu, toplumsal kurumları tanıtır.
- Kültürü ve kültürel yapılanmayı tanıtır.
- Toplum içinde eğitimin işlevini ortaya koyar.
- Toplumsal gelişimde eğitimin rolünü açıklar.
- Kültürün gelişmesinde ve aktarımında eğitimin rolünü açıklar.
- Eğitim ve politika, eğitim ve kültür arasındaki ilişkiyi analiz eder.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Sosyolojinin tanımı, ortaya çıkışı ve gelişmesi Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum
2. Hafta Eğitim sosyolojisi, birey, toplum, sosyalleşme ve eğitim Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Uygulama Görsel Sunum Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Modernizm ve postmodernizm: Ekonomi, Siyaset, Kültür, Din Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama
4. Hafta Klasik Sosyal Teori: İşlevsel Teori Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Araştırma
5. Hafta Klasik Sosyal Teori: Çatışmacılık ve Eleştirel Teori Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Diğer Faaliyetler
6. Hafta Toplumsal tabakalaşma, fırsat eşitliği ve eğitim Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma Diğer Faaliyetler
7. Hafta Göç ve eğitim Görsel Sunum Ders Saati Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım
8. Hafta Ara Sınav 1 Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Sözel Anlatım
9. Hafta Şehirleşme, adab-ı muaşeret ve eğitim Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Araştırma Uygulama Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Din ve eğitim Ders Saati Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler
11. Hafta İdeoloji ve eğitim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Araştırma
12. Hafta Öğrenci sunuları Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum
13. Hafta Eğitimde ayrımcılık: Cinsiyet, Başarı, Şiddet Diğer Faaliyetler Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Tüm Ünitelerin Genel Tekrarı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma
Kaynaklar
Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi. Ankara Kaya, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi yayınları. Akyüz, H. (1991). Eğitim Sosyolojisinin Temel Kavramları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Milli eğitim Bakanlığı Yayınları. Çelikkaya, H. (2013). Fonksiyonel eğitim sosyolojisiç Ankara: Nobel yayınları. Erkal, M. B. Baloğlu – F. Baloğlu (2004). Ansiklopedik Sosyoloji Sözlüğü. İstanbul: Der Yayınları.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 Ölçme Yöntemi
PY1 5 3 5 5 5 5 5 60
PY2 2 3 2 2 2 1 1 -
PY3 2 1 2 2 2 1 1 -
PY4 2 1 2 2 2 1 1 -
PY5 3 5 5 2 2 5 1 60
PY6 4 3 2 2 5 5 5 60
PY7 4 3 5 2 5 1 5 60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 13 2 26
Diğer Faaliyetler 9 2 18
Ödev 1 1 8 8
Ödev 2 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 82
Dersin AKTS Kredisi 3,0