PROGRAMIN AMAÇLARI VE AVANTAJLARI
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programı’nın temel amacı, ortaokullar için Türkçe öğretmeni yetiştirmektedir. Türkiye’de, ortaokullardaki Türkçe öğretmeni açığı hâlen giderilememiştir. Türkiye’de 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren okul sisteminde 4+4+4 şeklinde ifade edilen bir düzenlemeye gidilmiştir. Bu düzenlemeden önce Türkçe öğretmenleri, ilköğretim okullarında 6-8. sınıflarda haftalık 5 saat olan Türkçe derslerini yürütmekteydi. Düzenlemeyle birlikte ortaokullarda (5-8. sınıflarda) Türkçe öğretmenlerinin görev alanı yaklaşık % 25 genişleyerek dört yıllık bir zamana yayılmıştır. Ortaokullarda her sınıf düzeyindeki haftalık 5 saatlik Türkçe derslerinin yanı sıra 4+4+4 düzenlemesiyle birlikte Türkçe ile ilgili seçmeli dersler yürürlüğe girmiş bu da Türkçe öğretmenlerinin de sorumluluk alanı genişlemiştir.
Millî Eğitim Bakanlığının yanı sıra, özel eğitim kurumlarında oldukça fazla sayıda Türkçe öğretmenine ihtiyaç vardır. Bu ihtiyacı gidermek amacıyla yetiştirilecek öğretmenlerin, Türkiye’deki eğitim sorunlarını çözebilecek, çağdaş eğitim-öğretim teknolojilerini en iyi şekilde kullanabilecek yeterliliğe sahip eğitimciler olabilmeleri amaçlanmaktadır.
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programı’ndan mezun olan öğretmenlerin yabancılara Türkçe öğretimi konusunda yeterlik kazanmaları, bu alanda istihdam edilmelerini sağlamaktadır. Lisans programında bu alana özgü içerikler alan derslerinin yanı sıra seçmeli dersler aracılığıyla verilerek, mezunların gerek yurt içinde gerek yurt dışındaki Türkçe öğretim merkezlerinde görev almalarını sağlamak amaçlarımızdan bir diğeridir.
Düzce Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde yetişecek öğretmenlerin, ülkesine yararlı, bilimi kılavuz edinmiş, çağdaş uygarlık yolunda ilerlemeyi amaçlayan bireyler olması beklenmektedir. Bu hedefler yanında ayrıca;
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programı’nın asıl amacı dikkate alındığında, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Türkçe öğretmenleri için belirlenen öğretmen yeterliliklerine ulaşma düzeyi programın değerlendirilmesinde referans oluşturacaktır.
Mezun olan öğretmenlerimizin Türkçe öğretmeni olarak istihdam edilme seviyesi, istihdam edilen öğretmenlerin de nitelikleri başarı göstergemiz olacaktır. Bu göstergenin gerçekleşme durumuna ilişkin olarak mezun öğretmenlere yönelik izleme çalışmalarının yapılması planlanmaktadır.
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programı (Birinci Öğretim)
No | Program Yeterlilikleri |
---|---|
1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. |
2 | Ortaokul Türkçe ders programlarının alan bilgilerine, kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere; bu alan bilgileri ile kazanımlara ve içeriğe en uygun öğretim yöntem ve tekniklerine; ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. |
3 | Ortaokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir |
4 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
5 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. |
6 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. |
7 | Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapar, tanımlar, uygun araştırma yöntem ve tekniği ile veri toplar, analiz eder, yorumlar, çözüm önerileri geliştirir. |
8 | Ortaokul öğrencilerinin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, hazır bulunuşluklarını, çevre olanaklarını ve ders programlarını dikkate alarak öğretme-öğrenme sürecini planlar; eğitim ortamlarını düzenler; eğitim teknolojilerini etkili kullanır; uygun materyaller geliştirir; öğrenme-öğretme strateji, yöntem ve tekniklerini kuramsal temellerine uygun bir şekilde kullanır ve çoklu değerlendirme araçları kullanarak öğrenci kazanımlarını değerlendirir. |
9 | Okul ve sınıf ortamında güvenlik önlemlerini alır ve gerektiğinde ilk yardım uygulamalarında bulunur. |
10 | Toplumun ya da okulun sürekli iyileştirilmesi amacıyla kalite yönetimi süreçlerinde yer alır, liderlik eder ya da takım üyesi olarak sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir. |
11 | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek Millî Eğitim Bakanlığının düzenlediği hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslararası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişiminin sürekliliğini sağlar. |
12 | Ortaokulun içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrelerde bir öğretmen olarak kabul görür; kültürün, sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular. |
13 | Bir Türkçe öğretmeni olarak dış görünüm, tutum ve davranışları yanında sanat, spor ve kültürel yeterlikleri ile topluma örnek olur. |
14 | Bir Türkçe öğretmeni olarak demokrasi, insan hakları ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve ilgili yasa, yönetmelik, ve yönetsel metinlere uygun davranır. |
15 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. |
I. YARIYIL II. YARIYIL
DERSİN ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
|
DERSİN ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
|
TRE 101 |
Yazı Yazma Teknikleri |
1 |
2 |
2 |
4 |
TRE 102 |
Türk Dil Bilgisi II: Şekil Bilgisi |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 103 |
Türk Dil Bilgisi I: Ses Bilgisi |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 104 |
Edebiyat Bilgi ve Kuramları II |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 105 |
Edebiyat Bilgi ve Kuramları I |
2 |
0 |
2 |
3 |
TRE 106 |
Yazılı Anlatım II |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 107 |
Yazılı Anlatım I |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 108 |
Sözlü Anlatım II |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 109 |
Sözlü Anlatım I |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 110 |
Osmanlı Türkçesi II |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 111 |
Osmanlı Türkçesi I |
2 |
0 |
2 |
3 |
TRE 112 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II |
2 |
0 |
2 |
2 |
TRE 113 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I |
2 |
0 |
2 |
2 |
TRE 114 |
Yabancı Dil II |
3 |
0 |
3 |
3 |
TRE 115 |
Yabancı Dil I |
3 |
0 |
3 |
3 |
TRE 116 |
Eğitim Psikolojisi |
3 |
0 |
3 |
3 |
TRE 117 |
Eğitim Bilimine Giriş |
3 |
0 |
3 |
3 |
||||||
TOPLAM |
19 |
2 |
20 |
30 |
TOPLAM |
18 |
0 |
18 |
30 |
||
III. YARIYIL IV. YARIYIL |
|
||||||||||
DERSİN ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
DERSİN ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
||
TRE 201 |
Türk Dil Bilgisi III: Sözcük Bilgisi |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 202 |
Türk Dil Bilgisi IV: Cümle Bilgisi |
3 |
0 |
3 |
4 |
TRE 203 |
Türk Halk Edebiyat 1 |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 204 |
Türk Halk Edebiyatı II |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 205 |
Eski Türk Edebiyat 1 |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 206 |
Eski Türk Edebiyatı II |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 207 |
Yeni Türk Edebiyat 1 |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 208 |
Yeni Türk Edebiyatı II |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 209 |
Seçmeli I |
3 |
0 |
3 |
2 |
TRE 210 |
Genel Dilbilimi |
3 |
0 |
3 |
3 |
TRE 211 |
Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
2 |
0 |
2 |
3 |
TRE 212 |
Bilgisayar II |
2 |
2 |
3 |
3 |
TRE 213 |
Bilgisayar I |
2 |
2 |
3 |
3 |
TRE 214 |
Etkili İletişim |
3 |
0 |
3 |
3 |
TRE 215 |
Öğretim İlke ve Yöntemleri |
3 |
0 |
3 |
3 |
TRE 216 |
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı |
2 |
2 |
3 |
5 |
TOPLAM |
18 |
2 |
19 |
30 |
TOPLAM |
19 |
4 |
21 |
30 |
||
V. YARIYIL VI. YARIYIL |
|
||||||||||
DERSİN ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
DERSİN ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
||
TRE 301 |
Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi |
2 |
2 |
3 |
5 |
TRE 302 |
Anlatma Teknikleri I: Konuşma Eğitimi |
2 |
2 |
3 |
5 |
TRE 303 |
Anlama Teknikleri II: Dinleme Eğitimi |
2 |
2 |
3 |
5 |
TRE 304 |
Anlatma Teknikleri II: Yazma Eğitimi |
2 |
2 |
3 |
5 |
TRE 305 |
Çocuk Edebiyat |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 306 |
Yabancılara Türkçe Öğretimi* |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 307 |
Dünya Edebiyat |
3 |
0 |
3 |
5 |
TRE 308 |
Özel Öğretim Yöntemleri II |
2 |
2 |
3 |
5 |
TRE 309 |
Topluma Hizmet Uygulamaları |
1 |
2 |
2 |
2 |
TRE 310 |
Türk Eğitim Tarihi* |
2 |
0 |
2 |
3 |
TRE 311 |
Özel Öğretim Yöntemleri I |
2 |
2 |
3 |
5 |
TRE 312 |
Uygarlık Tarihi* |
2 |
0 |
2 |
3 |
TRE 313 |
Sınıf Yönetimi |
2 |
0 |
2 |
3 |
TRE 314 |
Ölçme ve Değerlendirme |
3 |
0 |
3 |
4 |
TOPLAM |
14 |
8 |
18 |
30 |
TOPLAM |
15 |
6 |
18 |
30 |
||
VII. YARIYIL VIII. YARIYIL |
|
||||||||||
DERSİN ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
DERSİN ADI |
T |
U |
K |
AKTS |
||
TRE 401 |
Tiyatro ve Drama Uygulamaları* |
2 |
2 |
3 |
6 |
TRE 402 |
Seçmeli III |
3 |
0 |
3 |
5 |
TRE 403 |
Türkçe Ders Kitabı İncelemeleri |
2 |
0 |
2 |
6 |
TRE 404 |
Seçmeli IV |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 405 |
Seçmeli II |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 406 |
Dil ve Kültür* |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 407 |
Okul Deneyimi |
1 |
4 |
3 |
6 |
TRE 408 |
Seçmeli V |
2 |
0 |
2 |
5 |
TRE 409 |
Rehberlik |
3 |
0 |
3 |
4 |
TRE 410 |
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi |
2 |
0 |
2 |
3 |
TRE 411 |
Özel Eğitim* |
2 |
0 |
2 |
4 |
TRE 412 |
Öğretmenlik Uygulaması |
2 |
6 |
5 |
8 |
TOPLAM |
12 |
6 |
15 |
30 |
TOPLAM |
13 |
6 |
16 |
30 |
GENEL TOPLAM |
Teorik |
Uygulama |
Kredi |
Saat |
AKTS |
128 |
34 |
145 |
162 |
240 |
Bu programdan mezun olacak adaylar ortaokullarda ve Türkçe öğretim merkezlerinde çalışmak üzere “Türkçe Öğretmeni” unvanını kazanacaktır.
Bu programdan mezun olacaklar, Türkiye genelinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokul kadrolarında Türkçe öğretmeni olarak istihdam edilecektir. Bunun yanı sıra Millî Eğitim Bakanlığına bağlı özel okullarda da Türkçe öğretmeni olarak istihdam edileceklerdir. Yine bu programdan mezun olacaklar Türkçe Öğretim Merkezlerinde Türkçe öğreticisi olarak istihdam edilebilir. Bunların yanı sıra Türkçe Öğretmenleri, basın yayın organlarında ve yayınevlerinde dil uzmanı olarak görev alabilirler.
Öğrencilerin bu programdan mezun olabilmek için 4 yıllık eğitim-öğretim sürecinde EK-1’deki lisans programında belirtilen ders ve kredilerin toplamından mezun olabilme şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Bologna süreci açısından değerlendirildiğinde öğrencilerin mezun olabilmek için toplam 240 AKTS kredisini tamamlamış olmak gerekmektedir. Öğrencilerin derslerde kendilerinden beklenen görevleri (araştırma projeleri hazırlama, yaratıcı yönlerini ortaya çıkaracak çalışmalara katılma vb.) yerine getirmelerinin yanı sıra, ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarında gösterecekleri başarı, mezun olma şartını sağlayıp sağlamayacaklarının göstergesi olacaktır.
Fakülte öğretim planında gösterilen öğrenimi izleyerek derslerin tümünden ilgili yönetmelik ve yönergelerde belirtilen esaslara göre başarılı olmuş, mezuniyeti için gerekli krediyi ve stajlarını başarıyla tamamlamış olmak gerekir.
Tam Zamanlı