Düzce Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (PDR) programı, öğrencilerin bireyleri ve toplumu daha iyi anlama, destekleme, rehberlik yapma ve psikolojik yardım verme becerilerini geliştirmeyi hedefleyen kapsamlı bir eğitim sunmaktadır. Bu program, bireylerin ve toplumun ihtiyaçlara odaklanarak, öğrencilere teorik derslerin yanı sıra uygulama fırsatlarıyla da donanımlı bir altyapı sağlar. Özellikle gerçekleştirilen akademik çalışmalar ile birlikte uygulama imkanları sayesinde, öğrenciler meslek hayatında karşılaşabilecekleri her türlü durumlara hazırlıklı bir şekilde mezun olurlar. Programımız, etik değerlere bağlı, topluma duyarlı ve alanında yetkin psikolojik danışmanlar yetiştirmeyi amaçlar.
Bu programın amacı, eğitim, ruh sağlığı, aile terapisi ve öğrenci kişilik hizmetleri gibi psikolojik danışma alt-alanlarına ilişkin derin ve kapsamlı bilgi ve becerilere sahip; bireysel ve toplumsal farklılıklara karşı saygı, merak ve anlayışı olan; mesleki gelişimi ile bireysel gelişimini bütünleştirebilen; toplumun çeşitli kesimleriyle çalışabilecek esneklik ve anlayışa sahip; etkili ekip çalışması anlayış ve becerilerini taşıyan; psikolojik danışma ve rehberlik alanının gelişimi yönünde sorumluluk alan; bilgi toplumunun aktif üyesi olabilen; değişen toplumsal koşullara uyum sağlayabilen; demokrasi ve insan haklarının gerektirdiği toplumsal ve ayrıca bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip psikolojik danışma ve rehberlik uzmanları ve akademisyenleri yetiştirmektir.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanında temel kavramları, kuramları ve yaklaşımları tanıma; PDR alanında kazandığı teorik bilgileri, ilke ve teknikleri eğitim, sağlık, adalet, endüstri gibi farklı çalışma alanlarında uygulayabilme becerisi kazanma; PDR hizmetlerini sunarken hümanistik değerleri benimseme ve yaşam boyu öğrenme anlayışını geliştirme; demokrasi, insan hakları ve etik değerlere uygun bir yaklaşımı benimseyebilme gibi bilgi, beceri ve yetkinlik alanlarında çeşitli yeterliliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.
Doktora Derecesi
Doktor (Dr.)
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanında yüksek lisans eğitimini tamamlamış olmak
Minimum lisans akademik ortalaması: 2.50
Minimum yüksek lisans akademik ortalaması: 2.50
ALES Minimum Puanı: 65 ( x) EA ( ) SÖZ ( ) SAY
Yabancı Dil: 55
90 AKTS Ders Dönemine, 30 AKTS Yeterlik Dönemimde ve 120 AKTS Tez Dönemine ait olmak üzere 240 AKTS'yi tamamlamak
Verilen süre zarfında Yeterlilikten başarılı bir şekilde geçmek
Doktora Tez Önerisi ve Tez İzleme Komitelerini başarı ile tamamlamak
Savunma öncesi tez ile ilişkili en az bir tane akademik yayın yapmak
Doktora Tezini başarılı bir şekilde savunmak
DÜ’nde öğrenim gören öğrenciler, bazı derslerden belirli yönetmelikler çerçevesinde muaf olabilirler. Başka bir kurumda alınan dersin içeriği, DÜ’nde verilen dersin içeriğine uygun olması ve ilgili fakülte/enstitü/yüksekokul yönetim kurulu tarafından onaylanması durumunda, öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.
Yurt Dışı Eğitimlerin Tanınması
Yurt dışında anlaşmalı olduğumuz üniversitelerde bir ya da iki dönem değişim öğrencisi olarak öğrenim gören ve geri dönen öğrencilerin akademik dönemleri ve dersleri DÜ tarafından tanınmaktadır.
ERASMUS programı kapsamında Öğrenci Öğrenim Hareketliliği’nden yararlanmak üzere seçilen öğrenciler, hareketlilik dönemleri başlamadan önce bağlı oldukları ERASMUS Birim Koordinatörleri ile birlikte bir öğrenim anlaşması hazırlamakla yükümlüdürler. Bu öğrenim anlaşması; öğrencinin öğrenim göreceği ortak üniversite alacağı dersleri ve AKTS değerlerini göstermektedir.
Buna ek olarak, öğrencilerin Tanınma Belgesi (Recognition Sheet) hazırlamaları gerekmektedir. Bu belgede, öğrencilerin yurt dışında alacakları derslerin DÜ’deki eşdeğerleri gösterilerek, yapılacak olan kredi transferi belirlenmektedir.
Değişim döneminin sonunda, öğrencinin yurt dışında aldığı dersler, orijinal kod ve isimleri ile AKTS Kredi ve notlarıyla birlikte transkriptlerinde gösterilmektedir. Öğrencilerin resmi transkriptlerinde, bu derslerin yanında “ERASMUS Programı ve işbirliği antlaşmaları kapsamında, yurtdışı üniversitelerde alınan ders” anlamına gelen “ET” kısaltması yer almaktadır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programı, öğrencilere psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında kapsamlı bir formasyon kazandırmayı amaçlayan bütüncül bir eğitim sunmaktadır. Program kapsamında, öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki temel kuramları öğrenmeleri ve bireysel ile grup danışmanlığı gibi uygulama becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Teorik bilgi ve uygulamalı eğitimler ile zenginleştirilen müfredatımız, öğrencilere mesleki yetkinlik kazandırmanın yanı sıra etik, empati ve topluma duyarlılık gibi değerleri de aşılamaktadır. Program, öğrencilerin bu bilgi ve becerileri hem akademik ilerlemelerinde hem de eğitim, sağlık ve sosyal hizmet alanlarındaki profesyonel çalışma ortamlarında etkili bir şekilde kullanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Mezunlarımız, toplumun değişen psikolojik ihtiyaçlarına yanıt verebilecek donanımda, etik ilkelere bağlı ve alanında yetkin psikolojik danışmanlar olarak profesyonel yaşama hazırlanmaktadır.
No | Program Yeterlilikleri |
---|---|
1 | Psikolojik danışmanlık kuramları, modelleri ve yaklaşımları hakkında uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri klinik uygulamalara transfer edebilmek. |
2 | Kuramsal bilgi birikimini eleştirel bir gözle analiz edip yeniden sentezlemek ve eklektik bir anlayışla insan doğasına ilişkin kendi görüşlerini oluşturmaya başlamak. |
3 | Psikolojik danışma alt uzmanlık alanlarında (örneğin, aile terapisi, kariyer danışmanlığı) derin ve kapsamlı bilgiye sahip olmak. |
4 | Psikolojik danışmanlık bilgi ve becerilerini çok kültürlü ve disiplinler arası bir anlayışla sergilemek. |
5 | Orijinal, güncel, gerekli ve işlevsel araştırmalar tasarlayıp yürütmek, sonuçları raporlamak ve akademik dergilerde yayınlamak. |
6 | Psikolojik danışmanlıkta etik ilkeler ve yasal gereklilikler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak ve bu ilkelere bağlı kalmak. |
7 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma becerilerini uzmanlık düzeyinde sergilemek ve kendi psikolojik danışma tarzını geliştirebilmek. |
8 | Bireysel, grup, çift ve aile terapisi etkinliklerine süpervizyon verebilmek. |
9 | Bireyi tanıma ve psikolojik değerlendirme süreçlerini ileri düzeyde yürütmek ve öğretmek. |
10 | Kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun psikolojik danışma ve rehberlik programları hazırlayıp uygulamak. |
11 | Psikolojik danışma ve rehberlik programlarını ve projelerini yürütecek ekiplerde liderlik yapabilmek. |
12 | Kültürel çeşitliliğe duyarlı olmak ve farklı kültürel geçmişlerden gelen bireylerle etkili bir şekilde çalışabilmek. |
13 | Toplumsal ihtiyaçlar doğrultusunda önleyici ve koruyucu ruh sağlığı hizmetleri sunmak. |
14 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum sergilemek ve mesleki bilgi ve becerileri sürekli güncel tutmak. |
15 | Psikolojik Danışma alanının ulusal ve uluslararası alan yazınını takip etmek ve bu alana katkı verebilecek çalışmaları gerçekleştirmek. |
16 | Mesleki ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla irdelemek ve etik ilkeler doğrultusunda geliştirmek. |
| ||||||||
| BECERİLER | YETKİNLİKLER |
| |||||
Kuramsal | Uygulamalı | Kavramsal/Bilişsel | Uygulamalı | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |
PY-1 | X | X | X | |||||
PY-2 | X | X | X | X | ||||
PY-3 | X | X | X | |||||
PY-4 | X | X | X | |||||
PY-5 | X | X | X | X | X | X | ||
PY-6 | X | X | X | X | ||||
PY-7 | X | X | X | |||||
PY-8 | X | X | X | |||||
PY-9 | X | X | ||||||
PY-10 | X | X | X | X | ||||
PÇ-11 | X | X | X | X | ||||
PÇ-12 | X | X | X | X | X | |||
PÇ-13 | X | X | X | |||||
PÇ-14 | X | X | X | |||||
PY-15 | X | X | X | X | X | X |
Program mezunlarının çoğu Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri ile ilk ve ortaöğretim kurumlarında “psikolojik danışman” olarak çalışmaktadır. Ayrıca üniversitelerde akademisyen olarak, üniversitelerin psikolojik danışma birimlerinde, özel psikolojik danışma merkezleri, Türk Silahlı Kuvvetleri ve emniyet kurumlarının psikolojik danışma birimleri, aile ve çocuk mahkemeleri, diğer sağlık ve endüstri kurum/kuruluşlarında da istihdam olanağı bulunmaktadır.
Doktoradan sonra akademik kariyerde bir üst kademe olan doçentlik aşamasına geçilir. Bu aşamada, adaylar belirli yayın kriterlerini ve akademik başarıları sağladıktan sonra doçentlik sınavına girer ve başarılı olmaları halinde “Doçent” unvanını alırlar.
Bu konuda Düzce Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğince belirlenen ölçütler esas alınacaktır. Yönetmelik için tıklayınız.
90 AKTS Ders Dönemine, 30 AKTS Yeterlik Dönemimde ve 120 AKTS Tez Dönemine ait olmak üzere 240 AKTS'yi tamamlamak
Verilen süre zarfında Yeterlilikten başarılı bir şekilde geçmek
Doktora Tez Önerisi ve Tez İzleme Komitelerini başarı ile tamamlamak
Savunma öncesi tez ile ilişkili en az bir tane akademik yayın yapmak
Doktora Tezini başarılı bir şekilde savunmak
Tam zamanlı - Yüz yüze